De invoering van keuzedelen in het mbo is een hele klus. Een weg met vele hobbels en eentje waar je verschillende keuzes kunt maken. Deze tips van collega-docenten helpen je verder!
In samenwerking met Edu’Actief is in de keuzedelenenquête onderzocht hoe ver scholen zijn de invoering van de keuzedelen en de manier waarop dit wordt aangepakt. Ook is gevraagd naar tips voor andere scholen. De resultaten worden morgen bekend gemaakt tijdens het Keuzedelenevent: Kiezen en delen. Lees hieronder alvast de tips die het vaakst door mbo-docenten, -teamleiders en -directieleden genoemd zijn.
Tip 1: Zoek samenwerking en houd contact
“Probeer de samenwerking te zoeken, in plaats van allemaal het wiel zelf uit te vinden.”
Met de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers en daarmee de keuzedelen verandert er organisatorisch veel. Het is daarom verstandig de samenwerking op te zoeken. Spar bijvoorbeeld met andere scholen over organisatorische problemen. Of kijk hoe andere scholen de invoering van keuzedelen aanpakken en neem daaruit mee wat je positief vindt. Maar samenwerken kan ook binnen de school. Kun je bijvoorbeeld keuzedelen gezamenlijk met andere opleidingen aanbieden? En tot slot is ook samenwerking met het werkveld niet onbelangrijk.
Tip 2: Begin op tijd
“Begin op tijd. Er zijn veel organisatorische/logistieke vragen/problemen die spelen. Het is niet zomaar een vak dat je geeft en dat mooi in een rooster past.”
De meeste scholen zijn inmiddels al in de fase waarin ze op het punt staan te kiezen welke keuzedelen ze gaan aanbieden of al gekozen hebben. Ben je als school nog niet zo ver, dan is het zaak om hierin keuzes te gaan maken. Maar ook andere scholen kunnen nu niet stil blijven zitten. Na bepaling van het aanbod volgt in ieder geval nog: inroostering, formatie-verdeling en de vaststelling van de leerinhoud. En hoe meer het komende schooljaar nadert, hoe groter de (ervaren) druk wordt.
Tip 3: Begin klein
“Begin klein. Je kunt beter weinig goed aanbieden, dan veel matig.”
Bij dit soort grootschalige veranderingen kan het verstandig zijn klein te beginnen. Docenten adviseren andere scholen om in het begin niet te veel keuzedelen aan te bieden. Op basis van de ervaringen kan dan het aanbod steeds verder uitgebouwd worden.
Tip 4: Vraag wat de studenten willen
“Kijk naar de interesses van de studenten. Bij gemotiveerde studenten bereik je vele malen meer.”
Kijk bij de bepaling van het aanbod aan keuzedelen niet alleen naar de mogelijkheden wat betreft organisatie, maar ook naar wat studenten willen. Als zij kunnen kiezen wat hen aanspreekt, zullen zij gemotiveerder zijn. En dat is belangrijk, aangezien de keuzedelen (nog) niet meetellen voor de zak-slaagregeling.
Tip 5: Zet keuzedelen (gedeeltelijk) in als zelfstudie
“Keuzedelen hoeven niet perse als BOT uren worden aangeboden.”
Door keuzedelen als zelfstudie aan te bieden, zijn ze makkelijker in te passen in het rooster. Ook de formatie-verdeling van docenten is zo makkelijker rond te krijgen. En bovendien is op deze manier de organisatie niet de beperkende factor voor het aanbod aan keuzedelen. Aanbieden in zelfstudie betekent overigens niet dat studenten niet meer begeleid hoeven te worden, alleen hoeft dat niet in de begeleide onderwijstijd te gebeuren.
En tot slot nog een laatste, misschien wel belangrijkste, tip van een van de docenten: “Laat je niet gek maken”.
Meer lezen
Lees ook: de 5 grootste knelpunten bij de invoering van keuzedelen
En zie voor alle resultaten van de keuzedelenenquête deze infographic.
Geef een reactie