Je kiest voor de werkvorm rollenspel omdat het belangrijk kan zijn voor de sociale ontwikkeling van jouw leerlingen, het de wereld van jouw leerlingen vergroot, het de fantasie prikkelt, het bepaalde vaardigheden inoefent of omdat het jouw leerlingen inzicht kan geven in processen, vaardigheden of rollen. Jij en de klasgenoten observeren en kunnen feedback geven. Jij ziet wat nog geleerd en geoefend moet worden.
Rollenspellen zijn altijd waardevol. Vind je het lastig om ze aan te bieden in de klas? Dan zijn hier 10 tips voor je.
1. Zorg voor veiligheid in de groep
Let er steeds op of iedereen zich veilig genoeg voelt. Geef jouw leerlingen de ruimte om nee te zeggen. Stel de spelers gerust en geef complimenten. Bescherm hen tegen ‘grappen’ en vervelende opmerkingen.
2. Leg duidelijk uit
Om te zorgen dat iedere deelnemer aan het rollenspel (en ook het publiek) zich veilig voelt, is het belangrijk dat jij het rollenspel goed en helder uitlegt. Leg uit welke rollen er zijn, wat de taak van het publiek is en wat jouw verwachtingen zijn. Wees expliciet en helder over de gedragsregels tijdens het rollenspel en de nabespreking. Vraag het publiek respect te tonen.
3. Wees jezelf
Sommige opdrachten vragen veel inzet en begeleiding van de docent. Gun jezelf de ruimte om het op uw eigen manier te doen.
4. Noem het anders
Leerlingen vinden het spelen van een rollenspel soms kinderachtig. Gebruik dan andere woorden, bijvoorbeeld: ‘We gaan een situatie naspelen’.
5. Werk in een kring
Doe een rollenspellen in een kringopstelling. Zonder tafels. Maak een U-vormige opstelling als de spelers zich anders niet veilig kunnen voelen: , dan hebben zij geen ogen in de rug. Lukt de U-vormige opstelling niet, dan kun je ervoor kiezen om het rollenspel bij de tafel van de leerling te doen. Dan is de barrière kleiner. Je gebruikt dan de hele ruimte van het lokaal en niet alleen het voorste gedeelte. Laat de (vrijwillige) leerling naar de tafel van de ander lopen om daar het spel te starten.
6. Geef het publiek een taak
Geef de toeschouwers een of twee opdrachten waarop je na afloop terugkomt. Dat maakt dat ze beter opletten en zich medeverantwoordelijk voelen voor het rollenspel.
7. Doe zelf mee
Als je zelf ook een rol speelt, geef jij het tempo aan. Dan kun je ook makkelijk differentiëren als het om de vaardigheden en de bereidheid van de leerlingen gaat.
8. Stop meteen bij een verstoring
Stop onmiddellijk bij een storing door het publiek door bijvoorbeeld je hand op te steken of te gaan staan. Als dat niet meteen lukt, leg dan uit dat de spelers niet serieus kunnen spelen als het publiek niet rustig is.
9. Heb oog voor de niet-willers
Als je van de leerlingen verwacht dat iedereen meedoet, heb dan oog voor de niet-willers. Wijs de leerlingen op de mogelijkheid van ‘niets zeggen’. Geef een leerling een bijrol waarin hij/zij wel speelt, maar de mogelijkheid heeft om niets te zeggen. Dat kan spanning en weerstand wegnemen.
10. Sla de nabespreking nooit over
De nabespreking is van essentieel belang voor de leerervaring. Maak je niet duidelijk wat het doel was van het rollenspel dan krijgen leerlingen het gevoel dat ze er niks van geleerd hebben. Daarom kun je de nabespreking nooit overslaan. Start de nabespreking met de spelers en betrek vervolgens het publiek erbij. Laat de leerlingen uitleggen wat zij hebben ervaren en/of geobserveerd. Sluit de nabespreking af met een korte samenvatting van de leerervaringen en benoem de conclusie(s).
Meer voor het praktijkonderwijs, bekijk StruX
Meer voor het vmbo: bekijk Edu4all
Geef een reactie