BLOG 3
Welkom bij de derde blog over Opdrachtgestuurd Onderwijs (OgO). In dit blog gaan we dieper in op de klaslokaalervaring van studenten die actief bezig zijn met Opdrachtgestuurd Onderwijs. We kijken in het bijzonder naar de uitvoeringsfase van Opdrachtgestuurd Onderwijs, waar studenten niet alleen samenwerken in groepjes, maar ook elkaars werk beoordelen en reflecteren op hun prestaties. Ze gebruiken daarbij de digitale leeromgeving.
Studenten werken bij OgO in groepjes. Deze samenwerking stelt hen in staat om van elkaar te leren, ervaringen te delen, gezamenlijk te brainstormen en zelfs theoretische concepten te bespreken. Deze vorm van leren is zeer effectief en staat ook wel bekend als peercoaching. Deze aanpak is bijvoorbeeld te zien bij het maken van een presentatie of het voeren van een verkoopgesprek. De samenwerking stelt studenten in staat om elkaar aan het einde van een opdracht te beoordelen aan de hand van vooraf vastgestelde leerdoelen.
Deze aanpak heeft veel voordelen voor de student. Hij zorgt niet alleen voor een dieper begrip van de lesstof, maar bevordert ook kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden. Daarnaast stimuleert deze aanpak de communicatie- en samenwerkingsvaardigheden van studenten, die essentieel zijn in hun toekomstige beroep. Het gezamenlijk bespreken van theoretische concepten verrijkt en verbreedt bovendien hun perspectieven en helpt hen om abstracte ideeën te vertalen naar praktische toepassingen.
Een student vertelt: ‘De praktijkgerichte lessen zijn enorm waardevol. De vaardigheden die we in de lessen hebben verworven, zoals het voeren van verkoopgesprekken, heb ik zeker kunnen toepassen tijdens mijn stage. Laatst hebben we een actie gehad waarbij we Jack & Jones-producten bij de Aldi binnenkregen, zoals ondergoed, T-shirts en hoodies. Toen heb ik in de praktijk toegepast wat ik eerder had geleerd over het voeren van een verkoopgesprek. Die eerdere lessen hebben me echt geholpen.’
Een andere student voegt eraan toe: ‘Ik vind de lessen geweldig. Samenwerken in groepen, samen opdrachten uitvoeren – het is niet alleen leuk, maar ook echt leerzaam. Alles wat we hier leren, kunnen we direct toepassen tijdens onze stages, en dat geeft een geruststellend gevoel. Ik heb vooral veel geleerd over het presenteren en promoten van producten en het geven van advies. Deze praktijkgerichte opdrachten worden aangevuld met handige tips. Ik kijk ernaar uit om mijn studie voort te zetten.’
Zoals blijkt uit de ervaringen van onze studenten tijdens stages zijn de praktijkgerichte lessen dus waardevol. De uitvoeringsfase van Opdrachtgestuurd Onderwijs benadrukt niet alleen samenwerking, maar ook zelfbeoordeling en reflectie. Dit gezamenlijke leren stimuleert dieper begrip, kritisch denken en praktische vaardigheden, waardoor studenten goed voorbereid zijn op hun toekomstige carrière.
Met het aanbod van Opdrachtgestuurd Onderwijs heeft Boom Beroepsonderwijs is een volledig en onderscheidend leermiddelenpakket ontwikkeld. De kracht ervan ligt in de nauwe samenwerking met scholen en docenten, waarbij nieuwe uitgaven en onderwijsconcepten gezamenlijk worden ontwikkeld. Opdrachtgestuurd Onderwijs is er voor:
Bekijk ook blog 1, blog 2, blog 4, blog 5 of blog 6 van deze serie.
Geef een reactie