Er staat weer een spannende tijd voor de deur: de examens komen er aan. Er wordt veel geoefend op school om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden. Een lastig onderdeel van het examen blijft voor leerlingen het ‘leeswerk’. Veel leerlingen schrikken van de hoeveelheid tekst in het examen: veel tekst op een pagina en dan ook nog veel pagina’s! Hoe leer je je leerlingen dat ze alles rustig en goed moeten lezen, zodat ze geen punten overslaan? Een lastige vraag, maar onderstaande aanpak van een docente zou best wel eens goed kunnen werken.
Afgelopen week was ik op bezoek bij een groen vmbo. Voor het vak Verwerking van Agrarische Producten (VAP) waren de leerlingen aan het oefenen voor het praktijkexamen. Er moesten ananasbroodjes gemaakt worden. De leerlingen werkten zelfstandig in groepjes van drie. De instructies werden nauwkeurig gelezen door de hele groep en vervolgens nauwgezet opgevolgd.
Ik vroeg de docente hoe ze haar leerlingen had geleerd de instructies zo aandachtig door te lezen. Ze vertelde dat ze zelf een aantal oude examens had aangepast. Naast de gewone stappen voor bijvoorbeeld het maken van een appeltaartje, had ze een paar extra, ‘gekke’ stappen toegevoegd. Zo moesten de leerlingen na het afwegen van de suiker naar haar zwaaien en na het bekleden van de bakvorm een rondje hinkelen. Hoewel aan het eind van de praktijkles iedereen een heerlijk ruikend appeltaartje had gemaakt, kregen slechts twee leerlingen een voldoende. Op de vraag van de overige leerlingen waarom zij een onvoldoende hadden gekregen, antwoorde de docente dat zij de instructies niet goed op hadden gevolgd. Ze vertelde dat je ook voor je examen een onvoldoende kunt halen als je de instructies niet goed opvolgt of leest. Sindsdien staat er geregeld een leerling te springen, dansen of zwaaien in de klas. De docente vertelt lachend: “Normaal gesproken is dat natuurlijk niet de bedoeling, maar in dit geval ben ik er blij mee. Ik wil dat ze allemaal slagen voor het examen.”
Geef een reactie