Er gaat veel rond over het fenomeen ‘21st century skills’: de nieuwe generatie, waar ik toe behoor, moet kritisch kunnen denken, beschikken over genoeg creativiteit, uitstekend kunnen communiceren, goed kunnen samenwerken, een probleemoplossend vermogen hebben, zelfregulerend zijn en ook moet de nieuwe generatie over sociale en culturele vaardigheden beschikken en digitaal geletterd zijn. Over deze laatste twee onderwerpen wil ik mijn ervaringen met jullie delen.
Sociaal en culturele vaardigheden
Op de kleuterschool begint het al met het aanleren van sociaal en culturele vaardigheden. Ik ben door mijn ouders naar openbare scholen gestuurd waar ik vooral te maken had met oer-Hollandse tradities zoals Sinterklaas met zijn toen nog zwarte Pieten. Wat uitbreiding van je culturele vaardigheden betreft, dien je volgens mij te kijken naar je opvoeding. Zelf ben ik christelijk opgevoed. Ik vier christelijke feesten, zoals Kerst en Pasen en ik heb de normen en waarden van mijn ouders aangenomen die vooral zijn afgeleid van de kerk. Denk hierbij aan dankbaar zijn, elkaar liefhebben en mensen met respect behandelen. Ik heb geen streng geloof, ik wil alles zelf uitproberen en zo bepalen of het bij mij past en of ik mij er goed bij voel. Dit soort dingen zijn bepalend voor je culturele ontwikkeling.
Op sociaal gebied heb ik veel geleerd van mijn school, stage en mijn bijbaantje. Je leert ouderen aan te spreken met ‘meneer’ en ‘mevrouw’ en met ‘u’. Met de jaren mee heb ik geleerd hoe ik beleefd en netjes moet zijn. Ik heb nu zelfs les in etiquette. Ik leer hoe ik mijzelf netjes moet aankleden, en wat ik wel en niet moet zeggen.
Maar vooral op mijn werk heb ik veel geleerd over hoe ik mijzelf sociaal opstel. Vroeger was ik altijd een verlegen meisje. Ik keek vaak de kat uit de boom, ik praatte zachtjes en ik durfde niet altijd voor mijzelf op te komen. Toch durfde ik het aan om te gaan solliciteren, wat leidde tot succes. Ik werk inmiddels 1,5 jaar bij een bekend warenhuis. Aan de kassa heb ik geleerd om vreemden te begroeten en om rustig en beleefd antwoord te geven op vragen van, soms ook chagrijnige, klanten. Het krijgen van deze baan en het omgaan met klanten heeft mij veel zelfvertrouwen gegeven. Ik kan iedere jongere een bijbaantje aanraden.
Digitale geletterdheid
Naast sociaal en culturele vaardigheden leer je op school ook hoe je moet omgaan met nieuwe technologieën en media gadgets zoals computers, mobieltjes en tablets. Als nieuwe generatie ben ik hiermee opgegroeid, daarom moet het niet zo moeilijk zijn om digitaal geletterd te zijn. Maar wat houdt dit precies in? Eigenlijk dat je digitale informatie en communicatie verstandig kunt gebruiken en je de gevolgen ervan kan inzien. Je moet de informatie kunnen begrijpen en doelgericht kunnen gebruiken.
Op de basisschool begon het voor mij al met typ-les en het opzoeken van informatie over panda’s, kangoeroes en Taylor Swift om werkstukjes te maken. Op de middelbare school gaat het een stapje verder door complete Duits- of Engelstalige presentaties te maken met behulp van internet en PowerPoint of Prezi. Echter tijdens mijn mbo-opleiding kreeg ik pas echt ICT-les. Ik heb geleerd hoe ik magie moest verrichten met slechts enkele muisklikken. Ik heb alle, maar echt alle mogelijkheden van Word, PowerPoint en Excel geleerd in minder dan een jaar tijd. Dit kan zo snel omdat ik als het ware ben opgegroeid en ben meegegroeid met de alsmaar vernieuwende technologieën. Naast de hierboven opgesomde vaardigheden denk ik dat het vermogen om snel met nieuwe programma’s en apparaten te kunnen werken ook een onderdeel moet zijn van de 21st century skills.
Bedrijfsleven
Maar het verstandig gebruikmaken van dingen zoals social media is een heel ander verhaal. Ik heb het over Twitter, Facebook en andere social media. Ik zie steeds vaker dat bedrijven en organisaties via deze manier contact maken met hun doelgroep. Naast dat het gemakkelijk en snel is, moet je zeker als medewerker van een bedrijf ook uitkijken dat wat je plaatst of deelt, niet discriminerend of respectloos opgevat kan worden. Want dit heeft invloed op het imago van het bedrijf.
Niet alleen in het echte leven, maar ook online is het dus belangrijk om jezelf en vooral het bedrijf waarvoor je werkt goed te presenteren. Bijvoorbeeld als je een blog zoals deze schrijft, is het naast het kunnen omgaan met nieuwe technologieën ook van belang dat je zaken goed verwoordt en netjes blijft terwijl je jouw mening uit. Daarom vind ik sociale en culturele vaardigheden en digitale geletterdheid twee skills die je samen goed moet kunnen combineren.
Geef een reactie