“Digitaal onderwijs helpt mij veel beter mijn werklast te verdelen.” Leonie Pellen, docente op ROC Mondriaan, werkt sinds kort met het digitale leerplatform 24boost en wordt met de dag enthousiaster. “Dat ik de voortgang van iedere student kan bijhouden vind ik echt een pluspunt. Dat levert niet alleen mij veel op, je merkt ook dat het jongeren stimuleert opdrachten serieuzer te maken.”
Na 16 jaar diverse kantoorbanen te hebben gehad in de ICT-wereld, besloot Leonie Pellen de overstap te maken naar het onderwijs. “Ik miste mensen om me heen. Door aan de slag te gaan in de mediatheek van een school ontdekte ik hoe leuk het is om met jongeren te werken. Ik hielp ze met simpele dingen zoals het maken van tabellen in Excel. Dat deed ik blijkbaar op een leuke manier, want een HR-medewerker van de school adviseerde me meer te gaan doen met onderwijs. Nu zeven jaar later heb ik veel scholing achter de rug en sta ik voor de klas. Het maakt me zo dankbaar dat ik studenten mag helpen bij hun ontwikkeling. Ik ga geen dag zonder plezier naar mijn werk.”
De juf kijkt mee
Haar werkervaring vanuit de ICT-wereld neemt ze mee in haar lessen. “Ik vind het leuk om te experimenteren met digitale toepassingen. Onlangs startte ze op ROC Mondriaan met een try-out van 24boost, een digitaal leerplatform speciaal afgestemd op het mbo. “Naarmate de periode vordert word ik steeds enthousiaster over dit platform. Het sterke punt aan 24boost vind ik het voortgangselement. Dat heb ik in andere systemen nog niet eerder zo gezien. Ik kan precies zien wat mijn studenten doen en hoeveel tijd ze ergens in steken. Dat levert mij zoveel op. En ook de studenten zelf, want ik laat ook hen de voortgang zien. Ik houd ervan dingen inzichtelijk te maken. De controle stimuleert ze hun opdrachten serieuzer te maken, want ja, de juf kijkt mee.
Gerichte feedback
Maar er zijn meer voordelen. “Ik kan gerichter en op twee manieren feedback geven. En één op één, en klassikaal. Dat gaat veel makkelijker door 24boost. En wat ik echt een megavoordeel vind is dat ze altijd hun leermiddelen bij zich hebben. Hun iPad of laptop laten ze echt niet thuisliggen.”
“Maar niet alleen docenten hebben er profijt van. Wat ik merk is dat studenten sneller klaar zijn met hun huiswerk, soms nog voor ze naar huis gaan. Dat zien zij zelf echt als winst.”
Zoeken
Het is voor Leonie soms nog wel een beetje zoeken naar een voor haar handige uitvoering van de lessen. “Na het bespreken van de opdrachten, waarbij de laptops aan staan, wil ik de theorie bespreken. Het schakelen is lastig, omdat al die computers aan staan. En dan is de doelgroep wel zo dat ze heel snel afgeleid zijn. Dus ben ik eerst 5 minuten bezig om iedereen weer zo scherp te krijgen dat ze ook weer bereid zijn om dat stukje hoorcollege aan te kunnen. Ik zoek nog naar een manier wat voor mij werkt zonder dat het te veel energie kost.”
Collega’s
Leonie probeert met haar enthousiasme over digitaal leren andere docenten aan te steken. “Niet iedere docent staat de popelen om aan de slag te gaan met iPads en laptops. Veel collega’s vinden het spannend en een beetje eng. Als er iets mis gaat, in de vorm van een beamer die het niet doet en laptop met kuren, dan zie ik veel collega’s om mij heen wegrennen. Ze zijn onzeker.” Om digitaal leren meer aandacht te geven binnen ROC Mondriaan is er een traject gestart onder de naam Digicoach, waar Leonie onderdeel van uitmaakt. “Zo proberen we ook andere docenten enthousiast te maken en ze te helpen.”
In de toekomst verwacht Leonie nog meer gebruik te gaan maken van digitale mogelijkheden in het onderwijs. “De volgende stap is adaptief onderwijs, gepersonaliseerd. Met 24boost is dat binnenkort mogelijk. Ik kan niet wachten om dit uit te proberen.”
Geef een reactie