Een tas vol met schoolboeken? Dat is niet meer echt van deze tijd. Dat vindt ook de zeventienjarige mbo-studente Alisia Heilbron, die sinds dit schooljaar een paar vakken 100% digitaal aangeboden krijgt. Alisia ziet er het voordeel wel van in: “Digitaal leren is een goede voorbereiding op mijn toekomst.”
Ervaring met digitaal onderwijs had Alisia, die de opleiding tot directiesecretaresse volgt op ROC Friese Poort, al een beetje. “Op mijn middelbare school werd laptoponderwijs ingevoerd. Gaaf, want we kregen een laptop die we ook mee naar huis mochten nemen. In de praktijk werd het laptoponderwijs gemengd met les uit boeken. Eigenlijk vind ik het wel fijn om een beetje afwisseling hierin te hebben. Ik houd ervan om papier in mijn handen te hebben.”
Er is een groot verschil tussen het digitaal leren op haar middelbare school en het digitaal onderwijs dat ze op haar mbo-opleiding krijgt. “We werken nu met het leerprogramma 24boost en het fijne vind ik dat al het lesmateriaal op één plek staat. Op mijn middelbare school moest ik het ene digitale boek hier zoeken, en het andere daar. Het is prettig dat ik het nu op één locatie kan vinden.”
Verschil in leren en het maken van opdrachten
Digitaal leren leent zich volgens de jonge studente goed voor het maken van opdrachten. “Je kunt sneller zoeken naar het antwoord en de bronnen die je nodig hebt voor je opdracht. In een boek ben je toch vaak wel langer bezig met dingen opzoeken. Digitaal zie je meteen welke theorie bij een opdracht hoort. Daardoor kan je sneller werken. En als je een woord niet kent, kijk je op Google. Vroeger moest je dat allemaal opzoeken in een woordenboek.”
Leren voor een toets doet Alisia het liefst nog van papier. “Ik print eerst alles uit voor ik ga leren. Als ik leer van papier heb ik minder afleiding. Op mijn laptop ontvang ik steeds notificaties. Dan wil ik toch kijken wat het is. Dat stoort tijdens het leren.”
Direct aan de slag
Wat Alisia ook erg fijn vindt aan het programma is dat het bijhoudt waar ze is gebleven. “Als ik thuiskom van school en ik heb nog huiswerk, kan ik direct aan de slag. Ik pak mijn laptop, ga naar de site en hij opent precies waar ik ben gebleven. Dat hoef ik niet eerst zelf op te zoeken. Dat scheelt tijd.”
Extra opdrachten
Niet alleen studenten worden enthousiast van digitaal leren, docenten ook. Soms iets té, aldus Alisia. “Volgens mij kunnen docenten vrij gemakkelijk opdrachten toevoegen aan het digitale leersysteem. Het lijkt wel alsof dit mijn docent stimuleert extra opdrachten te geven.” Lachend voegt ze hier aan toe: “Ik weet natuurlijk niet of dat echt zo is.”
Voorbereiden op de toekomst
Ondanks de voor- en nadelen van digitaal leren wil Alisia niet meer terug naar een schooltas vol boeken. “Dat vind ik echt niet meer passen bij deze tijd. Werken wordt steeds meer digitaal. Dus dan is dit wel een mooie voorbereiding op mijn toekomst.”
Die toekomst is voor Alisia niet alleen het halen van haar mbo niveau 4 diploma voor directiesecretaresse. “Uiteindelijk wil ik aan de slag in het toerisme, dus mijn doel is om verder te studeren. Ik hou van de gezelligheid van mensen om me heen.”
Geef een reactie