Mijn vorige blog ging over fixed mindset versus growth mindset. Vandaag schrijf ik hier nog even over door. Jip Roijackers, hoofd van de mentorraad en docent kunstvakken en ckv bij het Citadel college in Nijmegen: ‘Onze school bestaat nog niet zo lang. Omdat de examenresultaten VWO eerst ontzettend tegenvielen, kwamen we negatief in het nieuws. In de omgeving van Nijmegen zijn wel meer scholen die de HAVO/VWO-richting aanbieden. Verandering was dan ook onvermijdelijk, wilden we nieuwe leerlingen blijven aantrekken.’
De school schakelde Hans van Dijck (zie vorige blog) als hulpbron in. Het verbeterplan dat werd opgesteld, werd door alle docenten gedragen. Met z’n allen zagen ze dat het anders moest en kon. Eén van de onderdelen van het plan was het gebruiken van de growth mindset-theorie van Carol S. Dweck.
Vooruitgang
De school boekte al snel vooruitgang. ‘We zijn begonnen met het op een andere manier geven van positieve feedback aan de allermoeilijkste leerlingen. Dat maakte al een geweldig verschil. Je merkte dat de mentaliteit van de leerlingen veranderde. In een paar maanden tijd schoten de cijfers omhoog. ‘Het daarop volgende eindexamen behoorde mijn school tot één van de beste van Gelderland en waren de resultaten van meerdere vakken uitmuntend volgens het landelijke percentiel’, vertelt Roijackers trots. ‘Ik weet bijna zeker dat dit komt door de growth manier van werken. Je kunt het niet helemaal bewijzen, maar ze gingen ergens harder door werken en het enige dat wij anders deden was dit.’
Tijd
Toch had de omslag naar growth tijd nodig en verliep niet alles in één keer goed. Of ze nu wilden of niet; er werd soms nog steeds fixed gedacht. Roijackers licht dit toe met een voorbeeld: ‘Een dyslectische leerling had grote problemen met het vak Engels. Ze zakte voor haar examen. Wel was er nog een kans om herexamen te doen. We waren al heel bewust bezig met de growth mindset. Toch hoorde ik een collega opmerken: “Dat gaat nooit lukken met haar.” Ook de moeder van de leerling zag het niet zitten en stelde: “Dat nare vak Engels, dat gaat ze niet redden.”
Naar beiden ben ik heel duidelijk geweest. Dat ik dat soort uitspraken binnen deze school niet meer wilde horen! Want dit was nu precies de reden dat het niet goed ging met onze school: deze toon: fixed mindset! Dit soort uitspraken leidt tot een self fullfilling prophecy: zodra het gezegd is, is het waar. In dit geval zou de leerling het herexamen dus inderdaad nooit gaan halen. De leerling geloofde intussen ook niet meer in zichzelf. Tegen haar heb ik gezegd: “Ik weet zeker dat je het kan.”‘
Met de docent, ouders en leerling is afgesproken er vanaf dat moment gezamenlijk voor te gaan. En spraken alle betrokkenen ook uit te geloven in de goede afloop. ‘Uiteindelijk scoorde ze 1,7 punt hoger. Ze had geen voldoende, maar behaalde hierdoor wel net haar diploma. Dit is wat een growth mindset kan bewerkstelligen.’
Meer veranderingen
Hij beschrijft hoe na een tijdje de teamleden veel bewuster met elkaar communiceerden dan voorheen. Vanuit een growth mindset denken werd zo eigen dat er af en toe grappen gemaakt werden: “Je denkt nu wel heel erg fixed…”
‘Nu staan tijdens rapportenvergaderingen de mogelijkheden van de leerling voorop. We zijn gestopt met fixed over rapporten praten. Vroeger zouden we bijvoorbeeld beweren: “Deze leerling heeft geen inzicht”. Nu zeggen we: “Het lukt mij niet deze leerling te inspireren voor mijn vak. Hoe kan ik het anders aanpakken?”
Het team is ook heel bewust gaan letten op de manier waarop er verbaal en non-verbaal feedback gegeven wordt. Als je hoge verwachtingen hebt van een leerling, geef je op een andere manier feedback. Dit kan een immens verschil maken.
Verder proberen we binnen een vak samen met de leerling helder te bespreken hoe het groeiproces verloopt. De weg ernaartoe is even belangrijk als het eindresultaat. Het is cruciaal dat ze fouten durven te maken om daarvan te leren. Daar groei je van. En het is belangrijk ze dat te vertellen.’
Geef een reactie