Door: Anne Timmer Melis
In november 2022 werden de generatieve artificiële intelligentie-apps (gen-AI-apps) geïntroduceerd. Met deze apps werd artificiële intelligentie voor iedereen toegankelijk. Zonder technische kennis kun je er teksten, kunstwerken, foto’s, video’s en muziek mee genereren en delen.
Je geeft aan een gen-ai-app een opdracht in de vorm van een zin, dit heet een prompt, en de app genereert een resultaat. Ben je niet tevreden, dan chat je dit aan de app en het resultaat wordt herschreven. Je kunt de app ook vragen stellen of een rol toekennen om vanuit die rol opdrachten uit te voeren. In de afbeelding hieronder wordt aan de app Copilot de rol toegewezen van docent Engels. De opdracht is vijf idiomatische uitdrukkingen te maken voor de studenten van het mbo.
Je ziet met één zin maak je met een gen-AI-app content voor een lijst en de gen-AI-app Copilot geeft als bonus de betekenissen en voorbeeldzinnen.
De prompt kan ook een vraag zijn naar een toets of een samenvatting. De gen-ai-apps kunnen dan ook je werkzaamheden als docent ondersteunen en zo je werkdruk verlagen. Denk aan het voorbereiden van je lessen, het maken van opdrachten en brainstormen over de innovatie in het onderwijs.
Studenten gebruiken ook gen-AI-apps voor hun opdrachten. Wat betreft de controle en gebruik zijn al veel discussies gevoerd en is veel gepubliceerd. Maar een eenduidig antwoord is nog niet gevormd. Het is ook een lastig vraagstuk dat weleens tot een andere vorm van onderwijs of opdrachten zal leiden. Een volledig verbod van AI is geen optie, maar er zou per vak en onderdeel een keuze gemaakt kunnen worden om de AI-apps te gebruiken.
In bovenstaande afbeelding zijn de 5 keuzes genoemd waarmee het gebruik van ai is toegestaan. Maar naast de vraag of ai mag worden gebruikt moet er ook aandacht worden besteed aan: verantwoord gebruik, privacy, veiligheid, valkuilen, verleidingen en ethische overwegingen.
Het is onvermijdelijk dat artificiële intelligentie een aanvulling zal worden op pen en papier. Net zoals het internet, de tekstverwerker en vele andere apps die in de loop der jaren zijn geïntroduceerd, zal AI ook een plek vinden binnen het onderwijs.
Verschillende organisaties, waaronder Kennisnet, hebben adviezen geschreven over hoe AI in het onderwijs kan worden toegepast. Waarschijnlijk is jouw school ook bezig met het ontwikkelen van een AI-beleid, waarin regels worden opgenomen over hoe en wanneer AI mag worden gebruikt. De Europese Commissie heeft de EU-AI-verordening uitgebracht, waarin de belangrijkste regels voor scholen staan die vanaf 2026 van kracht zijn.
Welke regels je school ook zal hanteren, als docent zal je taak worden uitgebreid met het begeleiden van studenten bij het gebruik van AI-apps. Artificiële intelligentie is geen doel op zich, maar een hulpmiddel bij veel studies.
Dit betekent dat je als docent ook deze nieuwe technologie eigen moet maken. Boom beroepsonderwijs helpt je hierbij en biedt gratis zeven microlearns aan. In zeven korte sessies leer je goede prompts maken voor de populairste generatieve AI-apps en krijg je inzicht in de techniek en toepassingen van AI.
Je kunt je aanmelden via de volgende link: Microlearns AI | Boom
We staan aan het begin van een nieuw technologisch tijdperk. Waarbij AI geen bedreiging is, maar een uitbreiding van de tools die het lesgeven een extra dimensie geven. Het gebruik van AI is dan ook geen doel op zich, maar een nuttige toevoeging bij veel studies.
Hoewel de toepassingen van AI in het onderwijs nog in de kinderschoenen staan, is het duidelijk dat persoonlijke begeleiding niet kan worden vervangen door een robot. Als docent blijf je de centrale schakel in de kennisoverdracht en AI een ondersteunend hulpmiddel.