Een eerste indruk is iets waar iedereen mee te maken gaat krijgen in zijn leven. Zo ook voor de jonge generaties scholieren die na een vertrouwde omgeving op het voortgezet onderwijs naar het mbo gaan en dan ook nog tijdens hun opleiding stage moeten lopen in een echt bedrijf met echte ‘grote’ mensen met echte ‘grote mensen’-banen.
Als tweedejaarsstudent Directiesecretaresse/managementassistente (niveau 4) aan het Drenthe College, ben ik onlangs begonnen aan mijn nieuwe stage bij Edu’Actief. Toen ik voor de zomervakantie kwam solliciteren meldde mijn stagebegeleider dat er hier veel stagiaires aangenomen worden, maar nog niet eerder op het Officemanagement en dat ik dus de eerste zou zijn. Dit gaf mij eerst geen goede moed, totdat ik vrij snel daarna werd gemaild dat ik was aangenomen en mijn stageperiode bij Edu’Actief mocht doorbrengen.
Google Maps
Omdat ik niet in de buurt woon van Edu’Actief en in die omgeving niet zo bekend ben, heb ik de avond voor mijn eerste dag op Google Maps uitgezocht hoe ik moest fietsen en waar ik welk bruggetje kon vinden. Met behulp van nieuwe technologie zoals iPhones, internet en Google Maps, ben ik hier heelhuids aangekomen. Ik fietste het terrein op op mijn oude, felblauwe omafietsje die ik heb gekregen voor mijn tiende verjaardag. ‘Wat zouden ze van me denken?’ dacht ik terwijl ik aankwam zetten. Ik zette mijn fiets ergens achterop het terrein in de fietsenstalling neer en liep langs de ramen van de kantoren waardoor ik mij heel ongemakkelijk voelde. Toen ik binnenkwam stond mijn begeleider al op mij te wachten en de receptioniste heette mij ook hartelijk welkom. De eerste indruk was gezet. Niet alleen de indruk die ik achterlaat op mijn nieuwe collega’s, maar ook die mijn nieuwe collega’s op mij achterlaten.
Kantoor delen
Ik liep met mijn stagebegeleider mee naar haar kantoor en zag meteen dat er al een werkplek voor mij was ingericht. Wat mij meteen opviel was dat ik het kantoor zou delen met mijn begeleider en nog een collega, wat het werk wel gezelliger maakt natuurlijk. Ook vond ik het leuk om te zien dat er speciaal voor mij, naast een computer met monitor en een wat oudere telefoon, ook handige dingetjes lagen zoals pennen, paperclips, een nietmachine en zelfs een gloednieuwe USB-stick. Ook deze eerste indruk was gezet: “keurig en netjes” was het eerste wat in me opkwam.
Rondleiding
Toen was het pand aan de beurt om een indruk op mij achter te laten. Ik liep met Priscilla mee naar de koffieautomaten die niet alleen koffie, maar ook thee en zelfs chocolademelk schenkt. Er werd mij uitgelegd hoe de automaten werken en waar ik de glazen en mokken kon vinden. Ik pakte meteen een kopje thee en liep ermee terug naar mijn bureau, waar ik het opdronk terwijl mijn computer startte en ik wat uitleg kreeg over programma’s die ik niet kende. Nadat de thee op was ging de rondleiding verder. Ik was verbaasd hoe groot het pand was. Ik heb meteen op mijn eerste dag ongeveer 70 mensen leren kennen en 70 namen met bijbehorende functies gehoord. Ik hoop toch niet dat iedereen nu verwacht dat ik zijn of haar naam ook nog weet, dacht ik bij mezelf.
Na een rondje van ruim twintig minuten voorstellen, mijn verhaal doen en gedag zeggen, kon ik ook met zekerheid zeggen dat dit bedrijf nu al boven mijn verwachtingen voldoet. Het is groot en er werken veel mensen. Mocht je nu denken dat ik als meisje van 17 in een leeuwenkuil gegooid wordt dan heb je het mis. Mijn eerste indruk was juist dat het me leuk leek deel uit te maken van een groot bedrijf. De afgelopen dagen heb ik al veel verschillende werkzaamheden opgepakt. Ik heb zelfs al bij een vergadering genotuleerd. De aardige mensen zorgden ervoor dat ik me al snel op mijn gemak voelde.
Beste kant
Doordat al deze indrukken goed waren heb ik besloten om als nieuweling, studente en stagiaire en om als de nieuwe generatie die als ‘jong en lui’ gezien wordt, mijzelf daarom juist te bewijzen en mij van mijn beste kant te laten zien!
Leuke blog Roxanne! Ik hoop dat je stageperiode leerzaam en vooral ook erg leuk zal zijn :).