Afstandsonderwijs heeft in de afgelopen weken een vlucht genomen maar in het Praktijkonderwijs is dit zeker nog niet alledaags. Sjoerd Nicodem is werkzaam voor Stichting Horizon Onderwijs op praktijkschool Schreuder College De Villeneuvestraat en gaf woensdag 8 april zijn eerste les afstandsonderwijs. Hij vertelt over zijn ervaring en voorbereiding.
Sjoerd: ‘Er waren wat kleine hick-ups bij de opstart van de les. Maar na wat telefoontjes met de helpdesk was het eigenlijk zo opgelost. De kinderen waren er helemaal klaar voor. Die zaten al een half uur in de startblokken voordat de les begon. Mijn leerlingen zitten in het 1ste jaar en hebben een licht verstandelijke beperking en autisme en andere problematiek. De voorbereiding van de les is daarom heel belangrijk. Je moet alles dicht timmeren. Er bestaan natuurlijk heel veel handleidingen online wanneer het gaat om digitaal lesgeven. Maar dat zijn toch vaak hele grote stappen en daarom niet geschikt voor onze doelgroep. Daarom heb ik zelf handleidingen gemaakt voor onder ander Cloudwise en Classroom.
Een goede voorbereiding is belangrijk
Het was flink wat voorbereiding voor Sjoerd. ‘Ik denk zeker toch wel een uur of 30 ben ik bezig geweest om alle handleidingen te schrijven. De digitale boeken werken ideaal werken en zou ik eigenlijk altijd wel willen gebruiken. Vooral voor leerlingen die moeite hebben met schrijven werkt het erg goed. Maar ook voor leerlingen met dyslexie heeft het grote voordelen omdat de teksten voorgelezen kunnen worden.’
Digitale lesmateriaal
‘Door middel afstandsonderwijs kan ik heel veel leerlingen prima bereiken. Meestal zit er, tijdens de les, een ouder of begeleider van het thuisfront naast, maar over het algemeen redden de leerlingen zich prima, een enkele uitzondering daargelaten. Wat ideaal is aan de digitale boeken en leeromgeving is dat ik van een afstand mee kan kijken en kan nakijken. Ik zie dus precies wat ze aan het doen zijn en kan mijn feedback geven. Mijn leerlingen zijn nu zelfstandig aan het werk tot zondag. Én ze zijn er tien keer sneller klaar mee! Op de computer gaat het voor de meeste leerlingen nu eenmaal veel sneller dan te moeten schrijven. Ze zijn ook gewend om met computers te werken.’
‘Er zitten drie niveaus in mijn klassen en drie tot vier leerlingen hebben een extra uitleg nodig. De eerste les hebben we in superkleine stapjes gedaan. Je merkt dan wel dat andere leerlingen sneller klaar zijn en even moeten wachten. Het is even zoeken naar het juiste werktempo voor iedereen en welke opdrachten je inzet. Ik geef nu negen leerlingen op deze manier les via Google Meet. Zijn er meer dan vier leerlingen in mijn scherm dan zie je alle leerlingen in de zijkant van het scherm. Natuurlijk zijn er ook hele praatgrage leerlingen, dus een instructie vooraf dat de microfoons allemaal gedempt moeten zijn is wenselijk. Ook daarom heb ik een timer in beeld zodat wanneer ze aan de beurt zijn allemaal even iets kunnen vertellen.’
Sjoerd geeft aan dat hij de eerste is binnen zijn school die de overstap heeft gemaakt naar digitale lessen. Sjoerd: ‘Ik ben wel de eerste maar hopelijk niet de enige. Ik vind digitaal lesgeven op dit moment ideaal.’
Het Corona-virus heeft invloed op ons allemaal. Op ons werk, ons dagelijks leven, maar ook op de manier waarop we ons onderwijs de komende periode inrichten. Docenten geven noodgedwongen in plaats van klassikaal, digitaal les. Dit blijkt in de praktijk vaak een hele overstap voor de meeste scholen, docenten en studenten. Boom beroepsonderwijs spreekt docenten over hun ervaringen in deze digitale revolutie in het onderwijs. Om zo ervaringen en kennis te delen op deze manier blijven we ook in deze periode samen werk maken van onderwijs. Wil je ook jouw verhaal delen stuur dan een e-mail aan a.vanbreukelen@boom.nl
Met StruX begeleid je leerlingen op weg naar zelfstandigheid en laat je hen actief werken aan het vergroten van hun kansen op de arbeidsmarkt. Lees hier meer over de lesmethode en gratis digitale lessen.