• Lesmethodes
    MBO
    Algemene vakken
    Commercie
    Entree
    Facilitair
    Handel
    Horeca, reizen, leisure
    Hout, timmer, meubel
    ICT
    Keuzedelen
    Kopopleidingen
    Logistiek
    Mediawijsheid
    Nederlands
    Niveau 2 breed
    Office 365
    Ondernemer Handel
    Orde en veiligheid
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    Toets en Examentrainers
    ZDV | Business services
    Zorg en welzijn
    HAVO/VWO
    ICT
    Mediawijsheid
    Office 365
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    VMBO
    Algemene vakken
    BWI (Bouwen, Wonen en Interieur)
    Dienstverlening en Producten
    Economie en ondernemen
    Horeca, Bakkerij en Recreatie
    ICT
    Mediawijsheid
    Office 365
    Produceren, Installeren en Energie
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    Zorg en welzijn
    PRO/VSO
    Algemene vakken
    Ik, leren en werken
    Loopbaanoriëntatie
    Mediawijsheid
    Moderne vreemde talen
    Seksuele vorming
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Zorg en welzijn
    Alle lesmethodes
    Allround
    Angerenstein
    Be Sports-Minded
    Boom Burgerschap
    Boom Nederlands voor het mbo
    BrinkmanICT
    Dienstverleningexamens
    Edu4all
    Factor-E Dienstverlening
    Factor-E HZW
    Keuzedelen mbo
    Knowhow | Business
    Leefstijl
    MAND MAximaal NeDerlands
    Mbo breed opleiden
    Opleidingen HTM
    Pitch
    Roadmap 365
    Sarphati
    Sarphati | Commercie
    Sarphati | Kopopleidingen
    Sarphati | Ondernemer Handel
    Sportexamens
    Sportitude
    Sterk niveau 2
    StruX
    Tendens
    inORDE
  • Webshop
  • Evenementen
  • Actueel
    • Blogs
    • Nieuws
  • Digitale leeromgeving
  • Goed van start
  • Mijn boom
  • 088 030 1000
  • Contact
  • Teamviewer
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
150+ keuzedelen
20+ lesmethodes voor het beroepsonderwijs
Boom beroepsonderwijs

  • Mijn boom
  • 088 030 1000
  • Contact
  • Teamviewer
  • Lesmethodes
    MBO
    Algemene vakken
    Commercie
    Entree
    Facilitair
    Handel
    Horeca, reizen, leisure
    Hout, timmer, meubel
    ICT
    Keuzedelen
    Kopopleidingen
    Logistiek
    Mediawijsheid
    Nederlands
    Niveau 2 breed
    Office 365
    Ondernemer Handel
    Orde en veiligheid
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    Toets en Examentrainers
    ZDV | Business services
    Zorg en welzijn
    HAVO/VWO
    ICT
    Mediawijsheid
    Office 365
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    VMBO
    Algemene vakken
    BWI (Bouwen, Wonen en Interieur)
    Dienstverlening en Producten
    Economie en ondernemen
    Horeca, Bakkerij en Recreatie
    ICT
    Mediawijsheid
    Office 365
    Produceren, Installeren en Energie
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    Zorg en welzijn
    PRO/VSO
    Algemene vakken
    Ik, leren en werken
    Loopbaanoriëntatie
    Mediawijsheid
    Moderne vreemde talen
    Seksuele vorming
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Zorg en welzijn
    Alle lesmethodes
    Allround
    Angerenstein
    Be Sports-Minded
    Boom Burgerschap
    Boom Nederlands voor het mbo
    BrinkmanICT
    Dienstverleningexamens
    Edu4all
    Factor-E Dienstverlening
    Factor-E HZW
    Keuzedelen mbo
    Knowhow | Business
    Leefstijl
    MAND MAximaal NeDerlands
    Mbo breed opleiden
    Opleidingen HTM
    Pitch
    Roadmap 365
    Sarphati
    Sarphati | Commercie
    Sarphati | Kopopleidingen
    Sarphati | Ondernemer Handel
    Sportexamens
    Sportitude
    Sterk niveau 2
    StruX
    Tendens
    inORDE
  • Webshop
  • Evenementen
  • Actueel
    • Blogs
    • Nieuws
  • Digitale leeromgeving
  • Goed van start

Home » Nieuws » Quarantaine nuttig besteden: Haal de bezem door je netwerk!

Quarantaine nuttig besteden: Haal de bezem door je netwerk!

We onderhouden dagelijks een groot aantal contacten. Privé contacten zoals vrienden en familieleden. Maar ook zakelijk zoals met mede-docenten, praktijkbegeleiders of met je studenten.
Om als student te kunnen starten en slagen bij een BPV leerbedrijf of op de arbeidsmarkt is het hebben en onderhouden van een netwerk essentieel (21e-eeuwse vaardigheid). Dit is een ideaal moment studenten hun netwerk allereerst visueel in kaart te laten brengen en daarna eventueel op te schonen. En vooral om studenten te laten kijken welke relaties meer aandacht verdienen.

Alle relaties in je leven dienen een bepaald doel, zo dragen vrienden bijvoorbeeld bij aan levensvreugde. Maar zo heb je ook zakelijke relaties die bijdragen aan zakelijke doelen, zoals hulp bij bepaalde werkzaamheden, of potentiële stageplaatsen voor je studenten. Door het ‘in hokjes’ plaatsen van deze contacten krijg je overzicht in je contacten, de doelen van deze contacten en of je hier misschien meer uit kunt halen.
Daarnaast laten we je nadenken over personen in je dagelijkse leven die je misschien mist, wat impact kan hebben. Denk hierbij aan hobby’s, kennis en informatie die andere personen kunnen inbrengen en je leven verrijken.

Tijd voor actie! Als cadeau krijg je de contactenmatrix, ook wel relatiematrix genoemd, met een stappenplan voor studenten om aan de slag gaan. Klik hier om de PDF te downloaden!

De contactenmatrix maakt bij het onderhouden van de contacten onderscheid in twee dimensies:

• Een hoog of laag resultaat
• Een hoge of lage frequentie

Op basis van deze afbakening worden de volgende contactmomenten onderscheiden:

Koesteren en onderhouden

Deze groep vormt een van je belangrijkste contacten, bijvoorbeeld je directe collega’s. Je werkt nauw met hen samen en bereikt veel resultaat. Essentieel is met deze doelgroep een goede relatie te onderhouden.

Investeren

Deze doelgroep levert met weinig contact veel resultaat. Bijvoorbeeld de kantine juffrouw die een mooie lunch voor jou en je collega’s verzorgt wanneer je dit vraagt. In essentie is dit de belangrijkste doelgroep, waar je in kan investeren. Door deze relatie te verbeteren, kan het maar zo zijn dat je nog betere resultaten behaalt. Denk in dit geval aan lekkere croissantjes bij de lunch.

Afschrijven

Contacten waarmee geen resultaat geboekt kan worden én geen of minimale contactmomenten zijn, kunnen het beste worden afgeschreven. Denk aan een stagebedrijf dat regelmatig belt of je potentiële stagiairs voor hen hebt, terwijl het bedrijf niet geschikt is als bpv-plaats.

Delegeren of afschrijven

Met deze doelgroep heb je veel contact, maar weinig resultaat. Denk aan een student waar je geen vooruitgang mee boekt. Als je hierbij de hulp van een collega inschakelt, die goed met de student kan opschieten, dan levert dat betere resultaten op. Dit zal per situatie bekeken moeten worden.

De contactenmatrix

Als docent, maar zeker ook als student, kan je de vraag stellen ‘Hoe nuttig is de contactenmatrix in mijn dagelijkse werkzaamheden en buitenschoolse leven?’ Veel contacten en relaties onderhouden we onbewust, ad-hoc en willekeurig. Door inzicht in de intensiteit en resultaten kunnen we sturen en de kwaliteit en resultaten van onze contacten verbeteren. Een mooie winst die te behalen valt, toch?

Bovendien weten we allemaal dat sommige contacten meer aandacht zouden moeten krijgen. Een zieke collega, een student in de knel, of zelfs in corona-tijd niet rechtstreeks bereikbare familieleden. Denk hierbij aan ‘klein gebaar, groot plezier’. Hedendaagse studenten weten vrij goed wat ze willen en kunnen hierin ook bewuste keuzes maken. Dit geldt ook voor het onderhouden van contacten. Deze matrix kan hierin een mooie ondersteuning bieden.

De beschrijving en uitleg van de contactenmatrix en nog ruim 30 andere modellen is te vinden in het boek Effectieve Hulpmiddelen bij Overbelasting en te bestellen bij de auteur Frits Gubbels op de website www.effectievehulpmiddelenbijoverbelasting.nl


Frits Gubbels is sinds 1998 auteur van diverse boeken en werkzaam voor verschillende uitgevers. De inhoud van dit boek is tot stand gekomen op basis van jarenlange ervaringen als trainer en coach rondom het interessegebied persoonlijke effectiviteit. Veel van deze modellen en hulpmiddelen zijn vanuit deze praktijk ontwikkeld en samengevoegd in deze zeer praktische uitgave. Meer informatie is te vinden op www.effectievehulpmiddelenbijoverbelasting.nl

Rommie Talma

Primaire Sidebar

Neem contact op
088 030 1000
klantenservice@boom.nl
Algemeen
  • Over ons
  • Onderhoud en storingen
  • Vacatures
  • Contact
  • Webshop
Voorwaarden
  • Algemene voorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Privacy policy
  • Disclaimer
Voor docenten
  • Mijn account
  • Teamviewer
Volg ons
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Onderdeel van Koninklijke Boom Uitgevers

Terug naar boven

Meldingen

×
×
×
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

×