Elke student heeft tegenwoordig wel een smartphone op zak. Binnen het onderwijs ervaren docenten dit heel verschillend: de een vindt het storend en laat ze inleveren. De ander zweert er juist bij en weet de smartphone creatief in te zetten binnen de les.
Uit de recente poll op boomberoepsonderwijs.nl blijkt dat velen van jullie smartphone-gebruik in de groep toestaan, namelijk zo’n 80%. Ruim 20% ziet liever geen smartphones tijdens de les.
Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe je zelf bent als docent, maar ik denk dat je hele leuke dingen kunt doen met de smartphone. Helemaal verbieden in de groep is mijn inziens jammer: gooi het kind niet met het badwater weg. Hieronder vijf voordelen van smartphone-gebruik in de groep.
1. De smartphone biedt veel onderwijsmogelijkheden
Er zijn allerlei onderwijsapps voor de smartphone verkrijgbaar, zoals Kahoot (quizjes maken), Drillster (woordjes/toetsen leren), Linoit (collages maken) en Evernote (ideeën verzamelen en structureren). Je kunt daarmee je les interactief en levendig maken. Natuurlijk heb je met de smartphone ook toegang tot internet en YouTube, ontzettend handig. Op deze manier is er voor docenten en studenten veel meer uit het onderwijs te halen.
2. Het inzetten van de smartphone is praktisch
Je kunt als docent en student gebruikmaken van internet, sociale media en apps, zonder dat daarvoor een computerlokaal beschikbaar hoeft te zijn. Laat de studenten een cloudopslagdienst aanmaken (bijvoorbeeld OneDrive). Hier kunnen ze foto’s en films opslaan, gemaakt met de smartphone tijdens BPV, bedrijfsbezoek of praktische opdrachten. Daarna kun je er in de groep direct mee aan de slag. Gewoon uploaden en downloaden, er zijn geen snoertjes meer nodig.
3. De opnameapparatuur op de smartphone geeft extra mogelijkheden
Met de dictafoon kan de student lezingen en colleges opnemen en thuis terug luisteren.
Van de camerafunctie kun je – in het lokaal – bijvoorbeeld gebruikmaken tijdens een rollenspel, bij het oefenen van gespreksvaardigheden. Het opgenomen rollenspel evalueer je vervolgens individueel of klassikaal via de beamer. De student kan de camera ook gebruiken voor het overnemen van aantekeningen of opdrachten van het bord. De mogelijkheden van opnameapparatuur zijn talloos.
4. Studenten hebben de smartphone altijd bij zich
Ik schreef het zonet al: elke student heeft tegenwoordig een smartphone bij zich. Wanneer je ervoor kiest de mobiel wat intensiever te gebruiken in je les, hoef je nooit bang te zijn dat studenten dit ‘leermiddel’ vergeten, iets wat met boeken nog wel eens gebeurt. Ze hebben op deze manier bijvoorbeeld ook hun aantekeningen altijd bij zich en alles wat ze in de les nog meer met de smartphone doen.
5. Last but not least: met de smartphone leren is leuk!
Studenten vinden het erg leuk wanneer ze hun smartphone tijdens de les mogen gebruiken. Het past bij hun manier van communiceren en werkt daardoor motiverend.
Zelfs de saaiste onderwerpen komen tot leven wanneer leerlingen film, audio en 3D-beelden kunnen raadplegen. Toegang tot internet geeft leerlingen ook de mogelijkheid lekker zelfstandig aan de slag te gaan, zelf informatie te zoeken.
Tip! Lees ook Smartphones in de les, praktijkvoorbeelden uit het onderwijs van Ashwin Brouwer en Willem Karssenberg. Zij hebben leuke praktijkvoorbeelden uit het onderwijs verzameld.
En wil je meer weten over de andere kant van smartphones in de groep? Lees dan de blog van Jori: Smartphones uit de groep weren? Zeker weten!.
Geef een reactie