Inhoudelijke wijzigingen in tweede versie
Uit de reacties op de veldraadpleging bleek dat de eerste conceptversie het beroepsgerichte programma Economie en Ondernemen overladen was. Daarnaast werd aangegeven dat de verschillende profieldelen niet met elkaar in verhouding waren. Om de omvang van het profiel minder te maken en de profieldelen in evenwicht met elkaar te laten zijn, zijn er inhoudelijke wijzingen doorgevoerd.
Om de zwaarte van het profieldeel Administratie te verlichten, hoeven boekingsstukken niet gecodeerd te worden en ligt de focus op veranderingen op de balans. Daarnaast wordt gewerkt met een beperkt rekeningschema waarin staat wat de leerling moet kennen en kunnen op het gebied van boekhouden. De commissie de denkt dat hiermee het evenwicht van de profieldelen voldoende is. Hoewel Commercieel omvangrijker oogt dan Secretarieel, meent de commissie dat bij Secretarieel vaardigheden meer geoefend moeten worden, waardoor de verschillen in de praktijk niet groot zullen zijn.
- Tweede conceptversie programma Economie en Ondernemen
- Tweede conceptversie programma Economie en Ondernemen met wijzigingen
- Verantwoordingsdocument syllabus profiel Economie en Ondernemen
Onderscheid in leerwegen
Er is rekening gehouden met het niveau van de werkzaamheden van de leerling. Het onderscheid in leerwegen wordt in de syllabus verduidelijkt door handelingswerkwoorden als ‘herkennen’ (BB-niveau) en ‘benoemen’ (KB- en GL-niveau). Om aan te geven wat onder deze handelingswerkwoorden verstaan wordt, worden deze in bijlage 2 van de syllabus toegelicht. Deze toelichting is hieronder in tabelvorm samengevat.
Omdat BB-leerlingen in de praktijk vaak meer kunnen dan wanneer het in theorie wordt aangeboden, is er bij sommige onderdelen gekozen om boven het niveau van herkennen en uitvoeren uit te stijgen.
Aansluiting mbo
Er is door ECABO en KC Handel gekeken naar de afstemming van het nieuwe programma met de nieuwe kwalificatiedossiers op het mbo. Zij zijn van mening van het profiel E&O breed opleidt. Sommige vaardigheden uit het programma komen ook terug in de kd’s. Voor deze vaardigheden geldt dat deze op het vmbo als kennismaking worden aangeboden en ook op die manier worden getoetst.
Eén op één afstemming met de kd’s is er niet. Vmbo-scholen kunnen in overleg met het mbo kiezen voor verdieping of verbreding van hun vak. Net als nu is een samenwerking gebaseerd op op zichzelf staande afspraken.
Overkoepelende samenvatting van wijzigingen tweede conceptversies
Uit de reacties op de veldraadpleging van de conceptprogramma’s kunnen een aantal onderwerpen benoemd worden die op alle eerste versies van de conceptprogramma’s van toepassing zijn. Benieuwd naar deze onderwerpen? Lees de blog Tweede versie beroepsgerichte programma’s vmbo bekend: wat zijn de wijzigingen?
Reacties vanuit scholen
We zijn benieuwd naar jullie reacties op de tweede conceptversie. Sluiten de wijzigingen aan bij jullie reacties op de eerste versie van de syllabus? En geeft de nieuwe versie genoeg ruimte en invulling aan actuele ontwikkelingen in de beroepspraktijk?
Geef een antwoord