Inhoudelijke wijzigingen MT
Uit de reacties op de veldraadpleging kwam naar voren dat docenten de inhoud van het programma te weinig vernieuwend vonden. De commissie heeft meer zichtbare inhoudelijke vernieuwing aangebracht door bijvoorbeeld digitale simulaties toe te voegen. Zo moet een leerling gegevens en instructies digitaal raadplegen. Daarnaast zijn hybride en elektrische voertuigen opgenomen in het examenprogramma.
- Tweede conceptversie programma MT
- Tweede conceptversie programma MT met wijzigingen
- Verantwoordingsdocument syllabus profiel MT
Onderscheid in leerwegen
Er is onderscheid gemaakt in leerwegen op inhoudelijk vlak (wat moet een kandidaat weten) en op het niveau van beheersing (wat moet een kandidaat met deze kennis kunnen). Handelingswerkwoorden geven aan welk gedrag er van de leerling verwacht wordt. Zo moet een BB-leerling kunnen benoemen en een KB-leerling kunnen omschrijven. Een toelichting op de handelingswerkwoorden ontbreekt, waardoor het niet altijd duidelijk wat er nu precies van de leerling verwacht wordt.
Aansluiting mbo
In het verantwoordingsdocument van de syllabus wordt niet aangegeven op welke manier het programma aansluit op relevante vervolgopleidingen op het mbo.
Overkoepelende samenvatting van wijzigingen tweede conceptversies
Uit de reacties op de veldraadpleging van de conceptprogramma’s kunnen een aantal onderwerpen benoemd worden die op alle eerste versies van de conceptprogramma’s van toepassing zijn. Benieuwd naar deze onderwerpen? Lees de blog Tweede versie beroepsgerichte programma’s vmbo bekend: wat zijn de wijzigingen?
Reacties tweede conceptversie MT
We zijn benieuwd naar jullie reacties op de tweede conceptversie. Sluiten de wijzigingen aan bij jullie reacties op de eerste versie van de syllabus? En geeft de nieuwe versie genoeg ruimte en invulling aan actuele ontwikkelingen in de beroepspraktijk?
Geef een reactie