Op de regiobijeenkomsten van Vernieuwing vmbo zijn twee opties voor de slaag- en zakregeling gepresenteerd.
Variant A:
In dit voorstel wordt 50% van het cijfer voor het beroepsgerichte vak bepaald door het cijfer dat de leerling behaalt op het CSPE. De overige 50% bestaat uit het gemiddelde cijfer dat de leerling heeft behaald voor de keuzevakken op het schoolexamen. Elk cijfer van het keuzevak telt dan voor 12,5% mee.
Variant B:
Ook hier wordt 50% van het cijfer voor het beroepsgerichte vak bepaald door het cijfer dat de leerling behaalt op het CSPE. Anders dan in het eerste voorstel wordt de overige 50% van het cijfer bepaald door het gemiddelde cijfer dat de leerling behaald op zijn schoolexamen voor de vier gekozen keuzevakken én het profielvak. In deze variant kun je dus ook het profielvak via een schoolexamen toetsen en dit cijfer voor 10% mee laten wegen.
Welke variant heeft jouw voorkeur en waarom? Ik ben benieuwd naar je reactie!
Variant A heeft mijn voorkeur.
Hoi Tieke,
Ik ben erg benieuwd waarom je voor deze variant kiest!
Met groet,
Baukje
Ik kies voor variant B voor de zak- en slaagregeling. Dit geeft meer gewicht aan de toetsen die je geeft in aanloop naar het examen en voorkomt ‘uitstelgedrag’ van leerlingen.
Hoi Arie,
Zie ook mijn eerdere reacties. Ik denk inderdaad dat dit voor leerlingen ook motiverend werkt!
Mijn voorkeur gaat uit naar keuze B.
Je geeft anders geen enkel gewicht (behoudens in rapporten, maar niet voor het SE) aan de profielvakken en biedt ze alleen aan ter voorbereiding op het CSPE
Hoi Mark,
Ik denk dat een leerling het ook wel prettig vindt om zo nu en dan een cijfer voor zijn profielvak te krijgen dat meeweegt. Dank voor je reactie.
Met groet,
Baukje
Naar mijn mening is optie twee de beste, daar hierin de mogelijkheid bestaat om gedane zaken te herhalen op weg naar het CSPE, mits aangevangen zou worden met de modules uit het profielvak. Keuzevakken zijn verdiepingsstof en dienen in het 4e leerjaar in afspraak met het MBO gedaan te worden.
Beste JH,
Keuzevakken zijn niet per definitie verdiepend, maar het lijkt mij altijd goed om samenwerking te zoeken met het mbo om de onderwijsprogramma’s op elkaar aan te laten sluiten.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie B. Volgens mij kun je zo leerlingen beter voorbereiden op hun examen.
Dank je wel voor je reactie Karlijn! Je kunt met optie B in mijn ogen ook tussentijds even toetsen of de leerling goed op weg is.
Variant C; waarbij elk van de acht delen even zwaar mee telt. Voor pubers is het examen aan het einde van klas 4 te ver weg. (zeker voor een keuze deel in klas 2) Ik ben bang dat we ze moeilijk kunnen motiveren voor de profieldelen als ze er geen cijfer voor krijgen die mee telt.