Onder de motorkap van opdrachtgestuurd onderwijs zitten naast het samenwerkend- en cyclisch leren nog een aantal andere onderdelen. Een belangrijk onderdeel is het vier-componenten instructieontwerpmodel: 4C/ID. In dit artikel leggen we uit waarom het 4C/ID-model van belang is voor jouw lessen.
In het beroepsonderwijs staat de ontwikkeling van competenties centraal. Om competenties te kunnen ontwikkelen, is een leeromgeving nodig die complex leren mogelijk maakt. Dat betekent een leeromgeving waarin kennis, vaardigheden en houdingen worden geïntegreerd. Een zogenoemde hele-taak-benadering. Daarbij oefent de student met hele taken en niet met afzonderlijke deeltaken die later worden samengevoegd. Op deze manier wordt recht gedaan aan de werkelijkheid van de dagelijkse beroepspraktijk waarin de medewerker ook hele taken aanpakt.
De hele-taak-benadering is het uitganspunt van het 4C/ID-model van Van Merriënboer & Kirschner (2007). Dit ontwerpmodel is gericht op het automatiseren van de taken door deze meermaals en op verschillende niveaus van complexiteit te oefenen.
Het 4C/ID-model bestaat uit vier gerelateerde componenten:
1. leertaken – een opeenvolging van steeds moeilijkere complexe opdrachten
De leertaken bieden studenten problemen die ze op een geïntegreerde wijze moeten oplossen: alle vaardigheids-, kennis- en houdingsaspecten die voor het goed uitvoeren van de taak in het latere beroep nodig zijn, komen in de leertaak aan bod. De intensiteit van de begeleiding neemt af en de moeilijkheid en complexiteit van de opdrachten neemt toe.
2. ondersteunende informatie – wat je nodig hebt om een taak/taken te kunnen uitvoeren
De ondersteunende informatie betreft de kennis die nodig is voor het werken aan de leertaken. Ze slaat de brug tussen de voorkennis van de student en de leertaken.
3. just-in-time informatie – wat je moet weten over regels of routine-aspecten van de taak
Deze informatie is tijdens de uitvoering van de taak (just-in-time) aanwezig in de vorm van instructie of bijvoorbeeld protocollen.
4. deeltaakoefeningen – oefenen van vaak voorkomende routines
Deeltaakoefening is het afzonderlijk oefenen van deelvaardigheden van een leertaak om routines die heel vaak terugkomen te automatiseren.
Bron: Docentenhandleiding Sarphati | Retail en https://wij-leren.nl/effect-4cid-model-op-lesuitvoering-docenten-en-kwaliteit-lessen.php
Sarphati | Retail biedt de mogelijkheid voor opdrachtgestuurd onderwijs en daarmee ook de inzet van het 4C/ID-model. Lees hier meer.
Geef een reactie