Wilde je als horecazaak de coronacrisis overleven, dan ontkwam je er bijna niet aan: overstappen op thuisbezorging. Niet alleen maaltijden, maar ook ontbijtboxen, lunchpakketjes en borrelplanken, konden door gasten besteld worden bij hun favoriete horecazaak. Ook veel vmbo’s en ROC’s waagden de sprong en boden met hun leerlingen en studenten gasten de mogelijkheid thuis te genieten van heerlijke gerechten, hapjes en drankjes. Sinds de versoepelingen van afgelopen zomer krijgen bezorg- en afhaalbedrijven weer volop concurrentie van cafés, restaurants en terrassen. In dit artikel geven we je 5 succesfactoren waarmee jouw take away op school ook na de coronapandemie een florerend onderdeel van je opleiding blijft.
Take away is here to stay
De bezorgmaaltijdenmarkt is in 2020 met 37 procent gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. Doordat de terrassen en restaurants sinds afgelopen zomer de concurrentie weer aangaan met de afhaal- en thuisbezorgbedrijven, stagneert de omzet van afhaal- en bezorgbedrijven. Toch ligt de omzet van thuisbezorging en afhaal nog veel hoger ten opzichte van vorig jaar. Sectoreconoom Gerarda Westerhuis, sectoranalist Ward van der Stee en sector banker Stef Driessen stellen in de Stand van Leisure (augustus 2021) dat het erop lijkt dat maaltijdbezorging blijvend op een hoger niveau komt te liggen. Het bestedingsniveau aan bezorging is sinds de versoepelingen in april niet sterk gedaald en hoger dan het niveau van 2020. Afgelopen juni werd bijvoorbeeld twee keer zoveel uitgegeven aan bezorgmaaltijden als in 2019.
5 succesfactoren voor een florende take away
ABN Amro deed een onderzoek naar kansen en ontwikkelingen binnen de afhaalmarkt. In dit onderzoek worden een aantal succesfactoren genoemd, die je helpen om ook na de coronapandemie jouw take away business te laten floreren. We delen er hier vijf, die ook op jouw take away op school van toepassing zijn.
1. Promoot jouw take away via socials en regionale kanalen
46% van de meer dan 1000 respondenten gaf aan vooral bij lokale take aways te willen bestellen in plaats van bij grote platformen. Zorg dus dat je zichtbaar bent bij de mensen in de buurt en breng je leerlingen en studenten in beeld. Respondenten geven aan graag lokale initiatieven te ondersteunen.
2. Bied een abonnement aan
Bijna de helft van de respondenten heeft wel interesse in een abonnement waarbij gebruikers een vast bedrag per maand betalen in ruil voor bijvoorbeeld wekelijks een menu. Ruim 36 procent zegt dat er dan wel voldoende variatie in het menu geboden moet worden. Een ideale kans voor leerlingen en studenten om met gerechten uit verschillende keukens aan de slag te gaan!
3. Snelheid is geboden
De helft van de respondenten vindt het belangrijk dat de maaltijd die besteld wordt snel afgehaald of bezorgd wordt. Veel scholen kiezen voor gerechten die van te voren bereid kunnen worden en door de gast thuis zelf opgewarmd kunnen worden. Zo kunnen de maaltijden snel aan de gast geleverd worden.
4. Zorg voor een goede prijs-kwaliteitsverhouding
66,8% van de respondenten geeft aan dat de prijs-kwaliteitsverhouding erg belangrijk is. Lekkere maaltijden voor een eerlijke prijs worden gewaardeerd. Veel school take aways laten al zien dat lekker eten echt niet duur hoeft te zijn!
5. Kies voor duurzaam
Meer dan 40% van de respondenten kijkt bij het kiezen van een afhaal- of bezorgbedrijf naar hoe duurzaam het bedrijf werkt. Weinig en gerecyclede verpakkingen worden gewaardeerd evenals afgepaste porties om verspilling tegen te gaan. Een initiatief dat steeds populairder wordt zijn de magic-maaltijden. Op basis van nog beschikbare ingrediënten bereidt de kok tegen een aantrekkelijke prijs een lekkere maaltijd. Koken met een magic box is natuurlijk ook een mooie manier om de creativiteit van je leerlingen en studenten te triggeren. Wat maken verschillende teams van de ingrediënten uit de box?
Wij blijven in elk geval met plezier maaltijden bestellen en afhalen als we bij jullie in de buurt zijn. Kunnen we jouw business op school op onze socials onder de aandacht brengen? Laat het ons weten via service@boomberoepsonderwijs.nl.
Geef een reactie