In deze tijd van Corona-crisis wordt elke mbo-docent geconfronteerd met ingrijpende veranderingen in de manier waarop hij of zij onderwijs aanbiedt. Dat geldt ook voor onze auteur Jacco de Jong, werkzaam op mboRijnland. Lees hieronder over zijn ervaringen en indrukken aan de hand van de uitgave ‘Leren programmeren, meten en sturen met de Arduino‘.
Van het moment voor de klas naar de dag erna voor de webcam, een omschakeling waar ik als docent motorvoertuigentechniek niet op was voorbereid. Maar nu voor de vierde week begint het eigen te worden.
De eerste dag een bureau aangeschaft voor in de woonkamer en MS Teams geïnstalleerd (de keuze van de onderwijsinstelling) en direct gestart. Een werkbaar en snel vertrouwd laagdrempelig digitaal platform met voldoende mogelijkheden om het onderwijs te organiseren. Begonnen dezelfde eerste dag met het schrijven van zes casusopdrachten op twee niveaus (mbo-3 en mbo-4) voor de eerste week. Direct studenten een mail gestuurd om ook MS Teams te installeren en daar vanaf dinsdag te starten met casus-opdrachten welke geplaatst waren in de map opdrachten.
Didactisch gezien heb ik in MS Teams een heel mooi medium gevonden om gericht feedback te kunnen geven op de producten van de student, een fantastische tool. Waarom de keuze voor een casus-opdracht? Dit gaf mij tijd om in mijn nieuwe rol te komen en die tijd had ik nodig.
Voor de Arduino heb ik een casusopdracht gemaakt rondom mijn vakgebied autotechniek en gaan studenten aan de gang met sensoren, actuatoren en de Arduino microcontroller. De opdracht is het schrijven van een sketch waarmee de Arduino foutcodes genereert als een sensor bijvoorbeeld onrealistische waarden geeft of kortsluiting maakt naar massa of een hogere spanning.
Een andere casusopdracht is het schrijven van een protocol voor diagnose als een personenauto vermogensproblemen heeft. Deze laatste is eigenlijk alleen uitvoerbaar in de praktijk, maar met een casusopdracht halen de studenten het leerdoel ook. De praktijk zal later komen, als alles weer een beetje genormaliseerd is en wij weer studenten hebben rondlopen in een overall in de werkplaats. Of als ze in hun stagebedrijf het eigen protocol kunnen uitvoeren.
Met behulp van de ICT is het onderwijs deze eerste weken weer op de rails gezet. Ik hoop wel weer snel met de studenten het practicum in te kunnen gaan, het is tenslotte een praktische beroepsopleiding.
Geef een reactie