André Roetman is docent economie aan het Menso Alting in Zwolle. Toen de situatie van de sluiting van de scholen startte leek het André een mooie uitdaging; online werken en lesgeven. Minder afleiding en meer focus op school. Maar na de eerste ervaringen blijkt dit soms toch nog best ingewikkeld. Zeker met drie dochters en één zoon die ook thuis aan de studie of aan het werk zijn. En eerlijk is eerlijk lesgeven vanaf de keukentafel geeft toch weer een andere dimensie aan het vak.
André: ‘Die eerste les was toch best een beetje spannend, het geeft een andere dimensie aan het lesgeven. Maar wat echt een gemis blijft is het non-verbale contact. Normaal gesproken als je voor de klas staat kun je iedereen zien, dat mis je nu. Tijdens een gewone klassikale les kijk ik mijn studenten aan en weet dan of ze het begrepen hebben. Online kun je niet iedereen zien en weet je niet zeker of iedereen het begrepen heeft of dat ze nog wel bij de les zijn. Iedereen heeft zijn of haar microfoon in principe uit en je geeft je les in stilte. Dan sta je daar online voor de klas en denkt: ‘’Zijn ze er wel allemaal”?’
In één week om naar digitaal
‘Wij zijn als docenten van 9.00 uur tot 17.00 uur beschikbaar, maar we moeten misschien iets flexibiliseren. Het is mooi als je steeds bereikbaar bent, maar moeten en willen we dit ook van onze studenten verwachten? Het online lesgeven noemt André een mooie ontwikkeling als gevolg van de crisis. ‘We moesten in één week tijd ineens digitaal. Natuurlijk hebben wij als school, voordat deze crisis uitbrak, net als veel andere scholen, gedacht: ‘het wordt tijd dat wij ook een digitaliseringsslag maken’. Maar dan wordt het ineens realiteit. Op het moment dat we overstapten zijn er schoolbreed sub-teams gevormd. Dit kleinere team maakte vervolgens keuzes hoe we zouden gaan lesgeven en met welk platform we dat gingen doen. Uiteindelijk is er gekozen voor Microsoft Teams. Iedere collega heeft vervolgens een spoedcursus gehad in een sessie van twee uur. Daar hebben we de functionaliteiten doorgenomen, kanalen aangemaakt etc. ‘Ik ben een beetje een control freak en merk dat ik nu weinig controle heb en dat is best lastig.’
‘Ik geef vier lessen in de week digitaal. Eén kleinere groep van ongeveer zes studenten maar ook groepen van 16 studenten. Met best een lastige doelgroep, die vaak denkt: ‘dat doe ik wel even tussendoor’. Maar je merkt dat een dergelijke instelling nu niet werkt. De Retail-klas heeft nu tien weken les gehad en hun examen gaat niet door. Normaal gesproken werk je naar een einddoel toe en dat is nu helaas niet mogelijk.’
Verantwoordelijkheid
Ook vragen we heel veel van de verantwoordelijkheid van de studenten. Een goed voorbeeld hiervan is de laatste les die ik gaf. Ik gaf studenten de opdracht om een uur te gaan werken met een opdracht die ik op had gegeven. De bedoeling was één uur zelfstandig werken. Je maakt de stof en over een uur loggen we weer in en gaan we het bespreken. Het was een les met herhalingsstof en zo opgebouwd dat ze er makkelijk doorheen konden lopen. Klassikaal zou dit prima verlopen zijn, maar nu was het zelfstandig én online. Ik ontving gefrustreerde berichten: ‘het lukt me niet’, ‘dit is te lastig’. Ik heb toen ingegrepen en toch online klassikaal de stof besproken. Toen ontdekten de studenten dat het eigenlijk allemaal stof is die ze allemaal al kenden. Een goed voorbeeld waarin je ziet dat die zelfstandigheid toch best heel moeilijk is. Maar het blijft ongrijpbaar. Soms zie je studenten die vanuit hun bed of hangend op de bank jouw les volgen. Op de achtergrond hoor je een racespel en hoogstwaarschijnlijk spelen er zich op de achtergrond nog veel meer zaken af waar we geen weet van hebben. Je hebt er weinig grip op. Bovendien missen we nog de vaardigheden om je rol als docent maximaal te pakken.’
PowerPoint tip
Als tip geeft André het maken van een PowerPoint verrijkt met audioberichten. Per slide kun je een audio bericht toevoegen. Mocht een student de les niet kunnen volgen dan kan hij toch naderhand nog zelfstandig de PowerPoint doorlopen.
Er ligt wel meer druk bij de student in deze tijd. De stof is beknopter weergegeven en met een uur loggen we weer uit. Studenten op HBO of WO kunnen dit misschien wel aan maar voor onze studenten is het een ingrijpende omschakeling
‘Digitaal lesgeven biedt echter ook enorme kansen waar we in de toekomst wel wat mee moeten gaan doen. Echter lekker lesgeven voor de klas is en blijft toch het mooiste!’
Het Corona-virus heeft invloed op ons allemaal. Op ons werk, ons dagelijks leven, maar ook op de manier waarop we ons onderwijs de komende periode inrichten. Docenten geven noodgedwongen in plaats van klassikaal, digitaal les. Dit blijkt in de praktijk vaak een hele overstap voor de meeste scholen, docenten en studenten. Boom beroepsonderwijs spreekt docenten over hun ervaringen in deze digitale revolutie in het onderwijs. Om zo ervaringen en kennis te delen op deze manier blijven we ook in deze periode samen werk maken van onderwijs. Wil je ook jouw verhaal delen stuur dan een e-mail aan a.vanbreukelen@boom.nl
Met Roadmap 365 geven we studenten de ideale route om kennis te maken, kennis te verbreden en te excelleren op het gebied van Microsoft 365. Roadmap 365 biedt de mogelijkheid om op elk vaardigheidsniveau in te stromen. Of een student nu specifiek gericht wil werken aan één App zoals bijvoorbeeld Excel of Word óf dat hij zich wil voorbereiden op de beroepspraktijk met een complete set voor de beroepspraktijk passende Officeapplicaties. Bekijk de lesmethode hier.