Auteur Ilse Pixner
Het doel van de eerste lessen met DigLin MVT is dat de studenten kennismaken met de digitale bronnenbank en dat ze beseffen wát ze kunnen leren. Leerdoelen kunnen aan de groep worden aangepast. Hieronder gaan we in op de eerste kennismaking en lessen met DigLin en geven we drie voorbeelden van de praktische uitwerking.
Verschillende factoren bepalen de opzet van de eerste kennismaking en de doelen die nagestreefd worden:
- de doelgroep
- de beschikbare tijd per les
- het taalniveau
- het zelfsturend vermogen van de studenten.
Bij DigLin MVT draait alles om verwachtingen: verwachtingen die de docent zijn studenten voorhoudt. Die verwachtingen zijn altijd gekoppeld aan leerdoelen. Dat kunnen leerdoelen zijn die de docent stelt, omdat de doelgroep (nog) niet in staat is om dit zelf te doen. Maar het kunnen ook leerdoelen zijn die studenten zelf kiezen uit een lijst die de docent heeft samengesteld. Hieronder volgen drie voorbeelden over het werken met DigLin MVT in verschillende omstandigheden.
Voorbeeld 1
Een docent geeft les aan een groep volwassenen die bij een ROC een cursus Duits volgen voor medewerkers in de horeca. De docent zal de deelnemers aan het begin vragen met welk doel zij zich hebben aangemeld. Vervolgens zal de docent de deelnemers kennis laten maken met DigLin MVT, hoe je kunt inloggen en waar je wat kunt vinden. De docent zal ook informatie geven over de manier van leren met DigLin MVT (impliciet leren, snelle feedback, fouten maken, geen vaste leerroute, veel herhaling en inslijten, leren met de bronnen die onder de teksten staan et cetera).
De deelnemers werken vervolgens in kleine groepen aan hun doelen. Belangrijk is ook dat de deelnemers aan het einde van de les laten zien wat zij hebben geleerd en of het gestelde doel behaald is. En zo niet, waarom het nog niet is gelukt. Daaruit volgt weer welke leerstrategie aangepast moet worden en hoe dat zou kunnen.
Voorbeeld 2
Een docent geeft les aan een groep studenten in het middelbaar onderwijs, die nog nooit Duits hebben gehad. De docent laat de studenten in kleine groepen met elkaar aan de doelen werken. De docent spreekt een duidelijke verwachting uit naar de studenten. Er wordt tijd gereserveerd voor de studenten om aan de verwachting te kunnen voldoen, dus ook om te laten zien wat zij hebben geleerd. Let op! Hier gaat het er dus niet om wat zij hebben gedaan, maar dat ze echt laten zien wat ze hebben geleerd. Dat kan door kort iets te vertellen, een poster of een mindmap te maken, een stukje te schrijven of een gesprekje te voeren. De groep en de docent geven daarbij feedback. Leren wordt daardoor een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
De leerdoelen voor de eerste lessen:
- studenten kunnen DigLin MVT zelfstandig vinden en inloggen. Zij weten wat zij moeten doen als de docent naar DigLin MVT verwijst.
- studenten kunnen een persoonlijk leerdoel formuleren: Waarom leer ik Duits en wat wil ik ermee?
- studenten kunnen zich voorstellen in het Duits (naam, achternaam, leeftijd, woonplaats, school/opleiding/beroep).
- studenten kunnen zichzelf beschrijven.
- studenten kunnen iemand anders beschrijven.
- studenten kunnen hun eigen kamer/huis beschrijven.
- studenten kunnen (…)
“Leren wordt een gezamenlijke verantwoordelijkheid.”
Voorbeeld 3
Een docent geeft les aan een groep studenten op een ROC bij de opleiding Toerisme. De studenten hebben verschillende instapniveaus. Leidraad voor de inhoud van de lessen is het kwalificatiedossier. Hierin zijn werkprocessen omschreven die zijn gerelateerd aan het Europees Referentiekader voor de Talen (ERK). De studenten hebben verschillende instapniveaus; een paar hebben nog nooit Duits gehad, een deel heeft eindexamen gedaan. De docent inventariseert samen met de studenten welke leerdoelen zij hebben, waarom zij de doeltaal leren en waarvoor zij die kunnen gebruiken. Om de motivatie van de studenten echt aan te spreken is een praktijkcontext belangrijk.
Voorbeeldopdracht
Je ontvangt een groep Duitse uitwisselingsstudenten. Bij de eerste kennismaking vertel je kort wie je bent en welke opleiding je doet. Gebruik ter voorbereiding bronteksten in DigLin MVT. Het leerdoel is: Je kunt jezelf kort voorstellen.
Je presenteert jezelf aan de Duitse studenten. Daarbij vertel je in ieder geval:
- je naam en achternaam
- hoe oud je bent
- waar je woont
- hoe je school heet
- welke opleiding je volgt
- wat je hobby is/hobby’s zijn
Begin jouw verhaaltje met een begroeting en bedank iedereen aan het eind van de kennismaking. Je legt je verhaaltje ook schriftelijk vast. Laat minstens één medestudent feedback geven voordat je het voor feedback inlevert bij de docent.
Rondleiding:
- Je begint jouw rondleiding met een begroeting, naam en leeftijd, leerjaar.
- Je vertelt kort iets over jouw opleiding (school, stage, hoe lang, vakken, …)
- Sluit de rondleiding gepast af en geef ruimte voor vragen.
- Jij laat het gebouw aan de Duitse studenten zien. Je laat in ieder geval zien:
- klaslokalen van jouw opleiding
- kantine
- talencentrum
- restaurant
- twee locaties naar keuze
Je legt je verhaaltje ook schriftelijk vast. Laat minstens één medestudent feedback geven voordat je het voor feedback inlevert bij de docent.
DigLin MVT is dé digitale leermethode voor de moderne vreemde talen Frans, Duits, Engels en Spaans. Door middel van een intuïtieve en uitdagende opzet kan een student direct aan de slag met het verkennen van een taal.