Data is the new oil. Als data op tijd en correct is, is het ontzettend waardevol. Kijk maar eens naar de waarde van de bedrijven Facebook en Google, inmiddels meer waard dan bedrijven uit de ‘oude economie’ zoals Shell. Daarom is online marketing ook ontzettend belangrijk en het is ook nog eens goedkoper en levert meer feedback op dan de traditionele marketing.
Technisch webanalist Byrge Leeuwangh van Wehkamp deelde in de masterclass Online marketing tijdens de Maak werk van onderwijs Masterclass week zijn kennis en ervaring. Lees hieronder de samenvatting.
Online marketing vergroot de effectiviteit
Met goede online marketing wordt veel informatie verzameld. Door deze vervolgens goed te analyseren en hier per klant op te acteren, wordt de organisatie steeds specifieker en relevanter voor de klant. Met online marketing kan de marketing euro dus goed besteed worden, er wordt veel minder ‘met hagel geschoten’.
Voordelen online marketing:
- Je kunt (potentiële) klanten informatie op maat bieden. Dit kan tegen geringe kosten;
- Er is een grote mate van interactiviteit met de klant mogelijk;
- Je kunt veel informatie over potentiële klanten verzamelen, tegen geringe kosten;
- De effecten van online marketingcommunicatie zijn goed meetbaar. Hierdoor kun je het marketingbudget gericht inzetten.
Wees wel voorzichtig
Belangrijk is dat de student zich realiseert dat je om verschillende redenen voorzichtig moet zijn met online marketing. Uiteraard is kennis van de AVG wetgeving noodzakelijk. Boetes kunnen oplopen tot 4% van de wereldwijde omzet. Daarnaast is het belangrijk dat wat je aanbiedt in een marketingactie ook beschikbaar is of snel beschikbaar komt. Dus als Wehkamp een persoonlijk aanbod doet met winterjassen, worden alleen die jassen gepresenteerd die ook geleverd kunnen worden.
‘Ben je niet specifiek of relevant dan kun je de klant ook zo maar weer kwijt zijn.’
Denk in toptaken
Door online marketeers wordt heel veel tijd besteed aan het definiëren van doelen en doelgroepen. Over elke pagina van een website of een app is nagedacht. Centraal staat altijd één toptaak; de kernvraag of kernactie. Het doel kan inspiratie zijn, iets onder de aandacht willen brengen of een persoonlijk aanbod om een klant direct te verleiden iets aan te kopen. Dus een landingspagina heeft een andere toptaak dan een homepagina en die is weer anders dan een productgroeppagina of productpagina.
Zoekmachinemarketing is essentieel
Een website of app kan alleen succesvol zijn als het bezocht wordt. Daarom is het belangrijk dat de klant de site of app krijgt aangeboden, SEO en SEA zijn essentieel. Voordeel van ‘Search engine optimalisation’ ten opzicht van de inkoop van online advertenties (SEA) is dat het relatief goedkoop is.
‘Daarom wordt veel geïnvesteerd in het zodanig bewerken van content zodat Google deze relevant vindt en bovenaan de zoekresultaten plaatst.’
Nauwkeurig werken
Wil een student marketing en communicatie goed worden in zoekmachine marketing, dan moet hij nauwkeurig werken. Met zoekmachine marketing wordt namelijk alles gemeten en geanalyseerd. Is een boodschap gezien, is er geklikt, heeft de klant doorgeklikt en is hij in de webshop terechtgekomen? Heeft hij vervolgens een product in zijn winkelmand geplaatst en deze uiteindelijk ook aangeschaft? Vanaf de eerste impressie wordt de klant dus gevolgd. Daarom is online marketing ook zo waardevol.
Alle geregistreerde data wordt continu uitvoerig geanalyseerd. Deze analyses zorgen vervolgens voor hypotheses/ aannames. Misschien moet er wel een ander social media kanaal ingezet worden om een specifieke doelgroep te bereiken. Een hypothese wordt uitgewerkt in een A/B test en gedurende een vooraf bepaalde periode lopen de eerdere marketing actie en de nieuwe actie naast elkaar. Aan het einde van de periode kan vastgesteld worden welke actie de beste resultaten heeft opgeleverd.
Dynamisch: geen web maar digital
Dat online marketing een dynamisch werkveld is blijkt wel uit het feit dat inmiddels het woord web analytics is veranderd in digital analytics. Klanten bezoeken niet alleen maar een website via een pc, maar gebruiken ook apps op een smartphone, dragen wearables, spelen met game consoles, rekenen af bij digitale kassa’s en registreren zich bij digitale informatiezuilen. Overal wordt data vastgelegd. En hoe meer je van je klant weet, hoe specifieker en relevanter je als online marketeer kunt zijn.
Het webinar zien? Ga naar de Maak werk van onderwijs Masterclass week>
Click met online marketing
Byrge Leeuwangh’s presentatie is geïnspireerd op het boek Click met online marketing, editie 2021. Byrge heeft als expert meegewerkt aan deze nieuwe titel.
Click met online marketing is gebaseerd op het KD MCE en het keuzedeel Online marketing (verdieping) en kan uiteraard ook als basisboek worden ingezet. Meer informatie>
Geef een reactie