Docent Engels en mede-ontwikkelaar van DigLin MVT Annemieke van Duuren geeft met veel plezier les aan jong en oud. In dit blog deelt ze haar ervaringen in de klas met één van de DigLin leerders.
Auteur: Annemieke van Duuren – DigLin MVT docent-ontwikkelaar
Betty is één van de studenten Engels in mijn ‘Leven Lang Leren’ clubje op de woensdagavond. Ze volgt online het Keuzedeel A1/A2. Ze is ver in de 50 en spreekt beter Engels dan ze tijdens de intake aangaf. Ook lezen en luisteren zit prima op niveau. Schrijven vindt ze moeilijk; het gebruik van de verschillende tijden en hoe je mooie volzinnen maakt met onder andere die lastige bijvoeglijke naamwoorden. Ik laat haar Diglin zien en ze gaat aan de slag. Ze begint fanatiek te oefenen en als ik haar weer spreek zegt ze opgetogen: “Ik heb heel veel gedaan. Kun je dat ergens zien?” “Nee”, zeg ik, “dat kan ik niet zien, maar je kunt me misschien vertellen welke oefeningen je hebt gedaan en wat je ervan hebt geleerd?” Verbaasd kijkt ze me aan en vraagt bijna ontzet: “… maar waar ben ik dan mee bezig?” Ik knipoog naar haar en zeg een beetje gekscherend: “Leren………….?!” Ze valt even stil totdat een paar deelnemers beginnen te lachen. Betty lacht gelukkig mee. “Leren, ja, is ook zo maar toch kijk ik er zo niet naar. Ik had steeds in mijn hoofd dat jij kon zien wat ik deed,” zegt Betty.
Niet te snel stoppen met leren
Ik leg aan de groep uit dat dit gevoel heel normaal is. We zijn zo gewend om aan de ander te laten zien wat we gedaan hebben, terwijl leren om iets heel anders draait. Vaak doen we de dingen die we al kunnen en stoppen met leren. Als voorbeeld gebruik ik koken. Ik kook bijna iedere avond maar ik blijf al jaren op hetzelfde niveau hangen. Ik heb al heel wat vlieguren gemaakt. Maar toch word ik niet automatisch beter alleen omdat ik veel kook. Ik ga pas beter worden als ik met aandacht nieuwe gerechten uit ga proberen, fouten maak zonder dat ik mijn mislukte brouwsels meteen hoef op te dienen. Pas als ik denk: “Dit kan er mee door”, nodig ik gasten uit om te komen proeven.
“Ik ga pas beter worden als ik met aandacht nieuwe gerechten uit ga proberen en fouten maak.”
Bij Diglin werkt dit ook zo. De lerende oefent net zo vaak om iets onder de knie te krijgen totdat zij denkt: “Nu mag je het zien”. Het systeem laat je weten wanneer je een fout maakt en wanneer het goed is. Hier heb je geen docent bij nodig. Niemand kijkt mee, behalve als jij dit wilt. Dan kun je screenshots maken en inleveren, teksten bespreken, presentaties geven en gesprekken voeren. Dit bepaalt de leerder allemaal zelf. Pas als je een verhaal bij mij inlevert of iets bij mij presenteert, geef ik feedback. Jij bepaalt wat je wilt leren en wanneer het goed genoeg is om in te leveren.
Zien, merken en voelen dat je beter wordt
“Goh”, zegt Betty, “dit is interessant, dus jij krijgt nooit te zien hoeveel fouten ik maak?” “Klopt niet helemaal”, zeg ik. “Ik krijg het pas te zien zodra jij besluit om het met me te delen. Mijn voorstel is dat je dit iedere week doet zodat je ook ziet, merkt en voelt dat je echt beter aan het worden bent.” “Dit is wel heel anders voor me”, zegt Betty. “Zo ben ik niet gewend om te leren, maar ik kan het best eens proberen”. We spreken af om elke week even met elkaar te bespreken of het een beetje lukt met dat leren.
Wordt vervolgd!
Proefrit met DigLin MVT? Vraag hier een proeflicentie aan.
DigLin MVT is dé digitale leermethode voor de moderne vreemde talen Frans, Duits, Engels en Spaans. Door middel van een intuïtieve en uitdagende opzet kan een student direct aan de slag met het verkennen van een taal.