Vanaf schooljaar 2022-2023 zijn er nieuwe kwalificatiedossiers voor het handelsonderwijs. Het zijn er drie, namelijk: Retail operationeel, Retail advies en Retail management.
De dossiers zijn nog niet helemaal definitief, maar omdat ze snel worden ingevoerd zullen ze waarschijnlijk niet veel meer veranderen. Scholen kunnen natuurlijk alvast van start met de voorbereiding. Ook wij zitten niet stil als uitgever van het handelsonderwijs.
Gelukkig hebben we goed zicht op de veranderingen en hebben al heel wat werk verzet. In dit artikel gaan we wat dieper in op de veranderingen van de nieuwe dossiers.
Retailmedewerker (niveau 2)
De opleiding op niveau 2 gaat weer terug naar de basis van het beroep, het dossier heet ook ‘Retail operationeel’. De focus ligt op verkoop en werk in de winkel. Denk hierbij aan het ontvangen en adviseren van klanten. Hospitality is hierbij een belangrijk thema, de beginnend beroepsbeoefenaar is vooral een gastheer of -vrouw.
Daarnaast voert de Retailmedewerker ondersteunende retailprocessen uit, zoals artikelpresentatie. In het oude dossier speelt goederenverwerking een grote rol. In het nieuwe dossier krijgt de goederenstroom wel een plaats, maar minder prominent.
Retailspecialist (niveau 3)
De naam van het dossier, Retail advies, geeft het al een beetje weg. De focus in de opleiding van de Retailspecialist ligt vooral bij het adviseren van de klant. Hierbij gaat de student dieper in op zaken als assortimentskennis, service, maatwerk, bestellingen, klachten en ga zo maar door. Niveau 3 biedt daarom een mooie verdieping op niveau 2.
Ook wordt in het dossier Retail advies het begeleiden en instrueren van collega’s behandeld. Dit maakt de opleiding ook geschikt voor afstroom van niveau 4.
Retailmanager niveau 4
Het dossier voor niveau 4 heeft de grootste wijziging in complexiteit en verantwoordelijkheid. (Tactisch) leidinggeven en personeelsmanagement speelt een grotere rol in het nieuwe dossier.
De verdieping zit niet in de uitvoerende werkzaamheden, maar in het onderzoeken en analyseren van verbeteringen en nieuwe kansen.
Wil je op de hoogte blijven over de ontwikkelingen van de nieuwe kwalificatiedossiers en de bijbehorende leermiddelen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Sarphati | Retail!
Geef een reactie