Begin september publiceerde Randstand de Arbeidsmarktupdate 2021. In deze arbeidsmarktupdate wordt ingegaan op structurele trends en ontwikkelingen rondom werken. Een van de trends die Randstad signaleert is dat steeds meer mensen banen combineren. Ongeveer 600.000 werkenden combineren dienstverbanden bij meerdere bedrijven of combineren het in loondienst zijn bij een bedrijf met een eigen onderneming. Dit fenomeen wordt ook wel stapelbanen, multijobbing of hybride banen genoemd. Ook in het onderwijs zijn steeds meer hybride docenten: docenten die een baan hebben in het onderwijs, maar daarnaast ook in loondienst of als zelfstandige buiten het onderwijs werkzaam zijn. Volgens Randstad gaat het om 54.000 docenten.
Hybride docenten en lerarentekorten
In de Arbeidsmarktupdate van Randstad wordt geopperd dat hybride docenten wellicht de ‘haalbare oplossing’ zijn voor het lerarentekort op het voortgezet onderwijs. De VO-raad verwacht dat de tekorten binnen tien jaar nog hoger oplopen, tot een tekort in 2029 van ruim 1.600 fte. In het mbo verwacht men dat bij bepaalde vakken een lerarentekort zal ontstaan, zoals bij vakken bij opleidingen binnen Zorg en Techniek. Daarnaast denken wij dat deze hybride docenten de soms ontstane kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven goed kunnen dichten, omdat ze met een been in voor de klas staan en met het andere op de werkvloer.
Vaardigheden van een hybride docent
Welke vaardigheden moet je nu bezitten om een goede hybride docent te zijn? Randstand heeft er een aantal voor je op een rijtje gezet:
- planningsvaardigheden
- grenzen kunnen en durven stellen
- flexibel kunnen schakelen
- onderhandelingsvaardigheden
- transparant zijn over beide banen
- bezitten van sociale vaardigheden.
Ervaringen hybride docenten
Wij komen graag in contact met ‘hybride docenten’ in het vo en mbo. Vind jij het leuk om je ervaringen met andere docenten te delen? Neem dan contact op met Inge Matthezing, i.mathhezing@boom.nl.