Werken in een (zorg)instelling is onderdeel van de leerlijn StruX WerkStart. Het bevat 1 inleidend hoofdstuk en materiaal voor 13 proeven, gebaseerd op de proeven van vaardigheid van de SVA. Dit leer-werkboek is bedoeld voor arbeidstoeleiding van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Deze uitgave is tot stand gekomen in samenwerking met de afdeling Educatie van het Koning Willem I en Boom Beroepsonderwijs én samen met zorginstellingen.
De titel bevat de volgende hoofdstukken:
- Juiste werkkleding en handen wassen
- De huiskamer schoonmaken
- De keuken schoonmaken
- De sanitaire ruimte met douche-inrichting schoonmaken
- De ramen wassen
- De rolstoel reinigen
- Het bed verschonen
- De was verzamelen en sorteren
- De verzorgen met wasmachine en droger
- De was strijken en opvouwen
- Broodmaaltijd verzorgen op de kamer van de zorgvrager
- Broodmaaltijd verzorgen in de gemeenschappelijke ruimte
- Ondersteunen bij het lopen en lopen met de rolstoel
- Planten en bloemen verzorgen
Elk hoofdstuk leidt op voor een proeve van bekwaamheid.
Duidelijke structuur
Elk hoofdstuk heeft dezelfde structuur. Dit zorgt voor herkenbaarheid en voorspelbaarheid bij de studenten.
Illustratie met begrippen
Elk hoofdstuk opent met een illustratie waar de belangrijkste woorden (vaktaal) die bij de proeve horen in aangeboden worden.
Begrippen oefenen
De deelnemer oefent met deze woorden in een aantal opdrachten.
Theorie just-in-time
Tussen de opdrachten door staan kleine stukjes theorie waarin uitgelegd wordt hoe de handeling die bij de proeve hoort uitgevoerd moet worden. Dit wordt stap voor stap uitgelegd, met ondersteuning van foto’s.
Praktisch aan de slag
Na die uitleg oefent de deelnemer in een aantal opdrachten met de woorden maar ook met het uitvoeren van de praktische handelingen.
In de doe-opdracht laat de deelnemer zien dat hij de proeve beheerst. Met behulp van een tabel waarin de succesfactoren staan, in zo eenvoudig mogelijke taal, kan de deelnemer zichtzelf (of een mededeelnemer) beoordelen.
Zelfreflectie
Tweederde van een hoofdstuk bouwt op naar zelfstandig functioneren in een zorginstelling. Het laatste deel van het hoofdstuk komt ook zelfreflectie aan bod en wordt het functioneren van de deelnemer op het onderdeel dat behandeld is (bijvoorbeeld de huiskamer schoonmaken) beoordeeld door de zorginstelling of de opleiding.
Werkbaar instrument voor zorginstelling
Voordeel voor de zorginstelling is dat zij met WerkStart een werkbaar instrument in handen hebben en de begeleider gelijktijdig kan optrekken met het taalniveau van de deelnemer. Het is voor hen een goede indicator. Daarnaast hebben zij het voordeel dat zij nu deels zelf hun eigen (toekomstige) medewerkers kunnen (helpen) opleiden.
WerkStart en de Nederlandse Taal
De aangeboden woordenschat en de wijze waarop de woorden worden gebruikt in een zorginstelling zijn samengesteld i.s.m. zorginstellingen en sluiten aan op het woordgebruik van SVA2.
De component Nederlandse taal is in elk hoofdstuk op eenzelfde manier verweven in de leerstof. Elk woord komt minimaal 7 keer voor in een hoofdstuk zodat woorden beklijven. Elk hoofdstuk wordt laagdrempelig aangeboden door eerst kennis te maken met de woorden die nieuw worden aangeboden. Vervolgens gaan deelnemers op verschillende manieren aan de slag om de woorden te leren. Met een opbouw in het zelfstandig kunnen gebruiken van de woorden.
De Nederlandse taal wordt aangeboden in korte werkbare zinnen met een herhalingsfrequentie en is bruikbaar vanaf taalniveau A1 op weg naar A2. Met name doordat het ook direct wordt toegepast op de werkvloer beklijft het bij de deelnemer sneller.
Proeven van vaardigheid SVA2 Werken in een (zorg)instelling
Hier zie je wat er per hoofdstuk behandeld wordt en wat de proeve inhoudt. Het eerste hoofdstuk sluit niet een op een aan op een proeve. Dit hoofdstuk behandeld vaktaal en vaardigheden die in elke proeve ondersteunend zijn.
WH2-P01 Huiskamer schoonmaken
De deelnemer maakt een huiskamer schoon. Dit kan op de traditionele manier óf met microvezelmaterialen. Daarbij heb je aandacht voor de eigendommen van de zorgvrager. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. De huiskamer ziet er opgeruimd uit. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Er is ergonomisch gewerkt en materiaal en middelen zijn hierbij verantwoord ingezet.
WH2-P02 Keuken schoonmaken
De deelnemer gaat een keuken schoonmaken. Dit kan op de traditionele manier óf met microvezelmaterialen. Daarbij heb je aandacht voor de eigendommen van de zorgvrager. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. De keuken van de bewoner ziet er opgeruimd uit. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Er is ergonomisch gewerkt en materiaal en middelen zijn hierbij verantwoord
WH2-P03 Sanitaire ruimte met douche-inrichting schoonmaken
De deelnemer gaat een sanitaire ruimte met douche-inrichting schoonmaken (bij woonruimte zorgvrager of bij gemeenschappelijke voorziening) . Daarbij maak je ook de vloer schoon. Dit kan op de traditionele manier óf met microvezelmaterialen. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen van de stageplaats worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. De sanitaire ruimte met douche-inrichting ziet er schoon uit. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Er is ergonomisch gewerkt en materiaal en middelen zijn hierbij verantwoord ingezet.
WH2-P04 Ramen wassen
De deelnemer gaat een aantal ramen wassen. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. De ramen zijn gewassen en het lekwater is opgeruimd. De spullen van de zorgvrager zijn weer op dezelfde plaats teruggezet. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Er is ergonomisch gewerkt en materiaal en middelen zijn hierbij verantwoord ingezet.
WH2-P05 Rolstoel reinigen
De deelnemer gaat een rolstoel schoonmaken. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Dit kan op de traditionele manier óf met microvezelmaterialen. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. De rolstoel is schoongemaakt en kan weer gebruikt worden. De werkplek is netjes/droog achtergelaten. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Er is ergonomisch gewerkt en materiaal en middelen zijn hierbij verantwoord ingezet.
WH2-P06 Bed verschonen
De deelnemer gaat een bed verschonen. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. Het bed is voorzien van schoon beddengoed en naar de wensen van de bewoner opgemaakt. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Er is ergonomisch gewerkt. De (slaap)kamer is gelucht, indien van toepassing. Het vuile beddengoed is weggebracht (naar de linnenkamer), indien van toepassing.
WH2-P07 Was verzamelen en sorteren
De deelnemer gaat de was ophalen bij een aantal zorgvragers en deze sorteren voor verdere uitgifte. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. De was is verzameld en gesorteerd voor verdere uitgifte. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt.
TH2-P08 De was verzorgen met wasmachine en droger
De deelnemer gaat de was verzorgen. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. De was is vooraf gesorteerd, gewassen, gedroogd en/of verder bewerkt voor het drogen. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Er is ergonomisch gewerkt en materiaal en middelen zijn hierbij verantwoord ingezet.
TH2-P09 De was strijken, vouwen en opbergen
De deelnemer gaat de was strijken, opvouwen en opbergen. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. Het wasgoed / de kleding is gestreken, gevouwen en op de juiste plaats opgeborgen. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Er is ergonomisch gewerkt en materiaal en middelen zijn hierbij verantwoord ingezet.
WH2-P09 Broodmaaltijd verzorgen op kamer zorgvrager
De deelnemer gaat bij een zorgvrager een broodmaaltijd, inclusief drinken, klaarmaken en daarna de omgeving en de producten weer opruimen. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. Er is een eenvoudige broodmaaltijd voor de zorgvrager klaargemaakt. Hierna is de werkruimte schoongemaakt en de producten opgeruimd. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Materiaal en middelen zijn verantwoord ingezet.
WH2-P10 Broodmaaltijd verzorgen voor zorgvragers in gezamenlijke ruimte
De deelnemer gaat voor een aantal zorgvragers, samen met een collega, een broodmaaltijd, inclusief drinken, klaarmaken en daarna de omgeving en de producten weer opruimen. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvragers zijn tevreden. De tafel is gedekt voor een aantal zorgvragers en de bewoners zijn voorzien van koffie/thee/melk. Hierna is de tafel schoongemaakt, zijn de producten opgeruimd en is de vaatwasser ingeruimd. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Materiaal en middelen zijn hierbij verantwoord ingezet.
WH2-P11 zorgvrager ondersteunen bij het lopen
De deelnemer gaat een zorgvrager aan de arm ondersteunen van A naar B. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. De zorgvrager is ondersteund bij het lopen van A naar B en heeft daarbij voldoende ondersteuning gekregen. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt.
WH2-P08 Planten en snijbloemen verzorgen
De deelnemer verzorgt planten en snijbloemen. De werkzaamheden dienen zelfstandig en in een logische volgorde uitgevoerd te worden. Het is mogelijk dat nader in te vullen specifieke vaardigheden en uitvoeringseisen worden toegevoegd aan het examen.
Te verwachten resultaat
De zorgvrager is tevreden. De planten en snijbloemen zijn verzorgd en op de juiste plaats (terug)gezet. Daarbij is conform de geldende criteria gewerkt. Er is ergonomisch gewerkt en materiaal en middelen zijn hierbij verantwoord ingezet.
Riny Bal zegt
geachte van de Boom uitgever,
Graag wil ik weten welke boeken ik moet bestellen voor leerlingen die werken in een zorg instelling.. Ik heb begrepen dat de Strux methode daar bij past maar is deze methode ook gekoppeld aan het SVA 1 en 2 zodat leerlingen op kunnen voor een certificaat.
Welke boeken moet ik dan precies bestellen?
Anke van Breukelen zegt
Beste Riny,
Een van onze adviseurs neemt contact met je op.
Hartelijke groet,
Boom beroepsonderwijs