Een algemene regel voor elke beheerder is “if it ain’t broke, don’t fix it”. Als je spontaan onderdelen in hard- of software gaat verbeteren, opwaarderen of aanpassen met als doel iets te verbeteren, gaat er altijd wel iets mis. Misschien zorgt je verbetering voor meer problemen dan hetgeen je probeert te verbeteren. Toch zijn er veel noodzakelijke aanpassingen die je juist doet om te voorkomen dat ICT defect gaat. Dus “If you don’t fix it, it will break”. Denk daarbij aan Windows en Office updates, updates voor apps, updates van firmware in firewalls, routers, switches en printers, access points, nieuwe drivers voor componenten in systemen enzovoort. Deze updates moeten periodiek gewoon uitgevoerd worden, zelfs als er storingen uit voort komen.
Extra functionaliteit
Er zijn misschien nog wel meer niet-noodzakelijke aanpassingen en updates. Deze hebben te maken met functionele uitbreidingen aan applicaties (of besturingssystemen, firmware, drivers). De update zorgt ervoor dat er nieuwe mogelijkheden worden toegevoegd aan een systeem of app. Extra functionaliteit is een verkoopargument: als je betaalt voor onderhoud krijg je regelmatig nieuwe functies. Maar om deze extra functies te verkrijgen, is een update noodzakelijke die ook problemen kan veroorzaken. De praktijk wijst uit dat deze (niet-noodzakelijke) functionele updates regelmatig voor verstoringen en storingen zorgen.
Updates in de cloud
In de publieke cloud horen periodieke functionele updates er bij. Deze updates worden wekelijks, maandelijks of ad-hoc door de aanbieder van de app doorgevoerd voor alle klanten. Voor een vast bedrag per maand krijg je steeds nieuwe mogelijkheden. Maar ook hier veroorzaken vernieuwingen storingen. Het is bijna onmogelijk dat een kleine aanpassing voor vele miljoenen klanten storingsvrij verloopt. Omdat de doelgroep zo groot is, worden storingen veelal wel snel opgelost, als de aanbieder de storing erkent.
Microsoft 365
De kracht van Microsoft 365 in vergelijking tot een reguliere aankoop van Office, zijn nu juist deze functionele vernieuwingen. Echter, het brede scala aan apps en diensten van Microsoft zorgt ervoor dat er dagelijks wel een wijziging is. Hoe hou je dat in hemelsnaam bij? Change management is misschien wel het belangrijkste proces binnen ICT-beheer. Beheer je apps, services of diensten zelf, dan is het min of meer mogelijk controle te houden over vernieuwingen, in de cloud heb je er weinig over te zeggen. Microsoft heeft een roadmap met geplande aanpassingen en communiceert ook goed over de vernieuwingen, in individuele en in wekelijkse overzichten van aanpassingen. Het is alleen een dagtaak en een kunst deze wijzigingen allemaal te lezen en begrijpen.
Download (is als apart bestand bijgevoegd) de korte praktijkcase om een idee te krijgen over de wijzigingen die Microsoft in Microsoft 365 doorvoert.
Ben je docent en heb je vragen over Microsoft 365? Mail mij gerust: marcel@eversa.nl
Geef een reactie