Drie jaar na het vorige trendrapport – dat een belangrijke aanjager van het huidige kwalificatiedossier Business Services was – ligt er een nieuw trendrapport Zakelijke dienstverlening van het SBB. In deze editie van 2022: zes megatrends met daarbinnen negen macrotrends.
Macrotrends
Digital services, Smart data, Service robots, Circulaire economie, Doe-het-zelf samenleving, Beleving en personalisatie, Branchetransformatie, Ketensamenwerking en Internationalisering worden gezien als de belangrijkste macrotrends.
Brede kennis belangrijk
Drie van deze trends – branchetransformatie, ketensamenwerking en internationalisering – vallen onder de megatrend Marktontschotting. Dit is geheel in lijn met één van de belangrijkste redenen voor het huidige brede kwalificatiedossier Business Services, brede kennis is steeds noodzakelijker. Als business services medewerker werk je samen met andere vakgebieden en/of begeef je je op andere vakgebieden.
Economische ontwikkelingen
In 2020 was de krimp in de zakelijke dienstverlening groter dan gemiddeld en in 2021 was de groei groter dan gemiddeld. De komende jaren is er met name sprake van een vervangingsvraag. De grootste kansen op de erbeidsmarkt zijn voor de niveau 4 studenten. De vraag naar administratief personeel daalt, een belangrijke reden om studenten te stimuleren na Allround Assistant Business Services door te gaan voor een vervolgopleiding.
Impact dossier Business services
De trends hebben impact op de verschillende vakgebieden binnen Business services. Bij financiële instellingen is er bijvoorbeeld nog meer aandacht voor hospitality, representativiteit en klantgerichtheid en bij office-en managementsupport komt de virtual assistant er aan. Business Administration & Control specialisten moeten klanten over abonnementen adviseren en juridische medewerkers moeten breder inzetbaar zijn.
Kortom, je kunt vaststellen dat in de opleidingen Business Services extra aandacht moet worden besteed aan:
- Persoonlijke dienstverlening
- Gepersonaliseerd advies en content
- Omgaan met professionele klanten
- Taakverbreding
Business Services = kennis + vaardigheden + tools
Ook het trendrapport 2022 bevestigt dat werken in de zakelijke dienstverlening vraagt om de combinatie kennis, vaardigheden en tools. Van gegevens registreren – dat steeds meer door software-oplossingen en de klant zelf worden gedaan – naar gegevens controleren, analyseren en (het voorbereiden van) adviseren.
Trendrapport 2019
In mei 2019 verscheen het vorige trendrapport. Dit trendrapport was een belangrijke aanjager van het kwalificatiedossier Business Services dat er nu ligt. Belangrijkste onderkende trends waren toen Flexibilisering/leven lang ontwikkelen, Veranderende consument, Doe-het-zelf samenleving, Digitalisering, Blockchain, Big data en kunstmatige intelligentie, Outsouring/Globalisering en Andere verdienmodellen.
Het trendrapport Zakelijke dienstverlening 2022 is beschikbaar op de website van het SBB.
Zoek je leermiddelen die aansluiten op deze ontwikkelingen? Lees hier meer over Knowhow | Business de lesmethode voor het kwalificatiedossier Business services.
Geef een reactie