Om beter aan te sluiten op de veranderingen in de arbeidsmarkt, is het nieuwe kwalificatiedossier (KD) voor Zakelijke dienstverlening ontwikkeld. Boom beroepsonderwijs organiseerde twee Lunch & Learns voor docenten om ervaringen uit te wisselen over het opnieuw inrichten van het onderwijsprogramma. In totaal schoven 15 scholen aan in een open gesprek over een aantal vraagstukken. Het gesprek werd geleid door educatief adviseur Hermen Groothedde. Hieronder lees je de opvallendste uitkomsten.
De belangrijkste vraag die leeft onder docenten is: hoe gaan we het eerste jaar inrichten? Kies je voor breed of smal opleiden? En hoe gaat digitaal onderwijs een rol spelen?
Breed of smal?
Het nieuwe KD biedt veel mogelijkheden voor de inrichting van het onderwijsprogramma. Ga je voor smal, dan start de student vanaf dag één in zijn profielklas met een vakspecifiek programma (Marketing, Juridisch, Financieel of Office en Management). Kies je voor breed, dan krijgen de studenten van de verschillende profielen les in hetzelfde basisdeel.
Een groot voordeel van breed opleiden, is dat studenten in het eerste jaar les krijgen in vakken van verschillende opleidingen. Willen ze nog switchen van opleiding, dan kan dat eenvoudig en met relatief weinig achterstand. Over dit voordeel zijn de docenten het eens. Alle deelnemers aan de meeting zijn dan ook bezig met het ontwikkelen van een (deels) breed onderwijsprogramma.
Eén van de deelnemers legt een casus voor in het kader van breed opleiden: ‘Een student schrijft zich in voor Financieel, maar moet vervolgens óók vakken volgen voor Marketing en Juridisch. Maar wat te doen als een student precies weet wat hij of zij wil en niet zit te wachten op vakken van andere opleidingen?’. Meerdere scholen hebben hiermee te maken.
Eén van de deelnemende scholen biedt het eerste half jaar breed onderwijs aan, met twee dagdelen per week profielvakken. In deze lessen maken studenten kennis met de opleiding die ze hebben gekozen. Terecht wordt de vraag gesteld: ‘Wat er gebeurt met studenten die na een half jaar overstappen en dus niet twee dagdelen met hun nieuwe profiel hebben kunnen werken?’. Een van de antwoorden is het leveren van maatwerk, bijvoorbeeld in de vorm van bijles. Ook een andere school gaat zo te werk. Zij bieden twee profielvakken naast het basisdeel. Maar lopen tegen het probleem aan dat het onderwijs toch te vakspecifiek wordt, waardoor studenten lastiger kunnen overstappen. Zij overwegen daarom het basisdeel aan te bieden in tien weken en daarna pas profielvakken te geven.
Een andere school laat weten dat zij het eerste half jaar enkel het basisdeel onderwijzen, maar dan wel met een ‘sausje’ dat past bij de opleiding die de student heeft gekozen. Dit sausje staat bijvoorbeeld voor opdrachten of projecten die toegespitst zijn op de opleiding.
Digitaal onderwijs
Een onderwerp dat ook veel aan bod kwam, is digitaal onderwijs. Eén van de scholen is van plan om het lesmateriaal deels digitaal aan te bieden en deels op papier. Zowel leerlingen als docenten geven aan het prettig te vinden om tijdens sommige lessen de laptop in de tas te houden en met een boek te werken. Daarentegen werkt een andere school volledig digitaal en zijn ze daar ook heel erg over te spreken, zowel student als docent. Deze school heeft er zelfs voor gekozen om te starten met één dag in de week standaard thuiswerken. De studenten checken ’s ochtends in, gaan zelfstandig aan de slag en checken aan het einde van de dag weer uit.
Officevaardigheden
Op de vraag van Hermen: ’Hoe het staat met de Officevaardigheden van studenten?’, reageren docenten eensgezind. Op de meeste scholen krijgen studenten in het eerste jaar les in Excelvaardigheden. Maar na verloop van tijd vervagen de kennis en vaardigheden weer. Dit blijkt ook uit feedback van stagebedrijven. Meerdere scholen geven aan dit zo te ervaren.
Eén van de scholen pakt het anders aan. In de eerste tien weken krijgen studenten training in officevaardigheden, deze zijn niet opleiding gebonden. Dit wordt gegeven door bijvoorbeeld ICT-docenten. In het tweede jaar leren de studenten de basisvaardigheden uit het eerste jaar toe te passen op vakspecifieke onderdelen.
Kortom, veel van de scholen zoeken nog naar een manier om het onderwijsprogramma in te richten. Wil je meer weten over breed en smal opleiden? Lees dit artikel.
Geef een reactie