Aldo Hennekens is 52 jaar en woonachtig in Eindhoven. Na bijna 25 jaar werken in de horeca, heeft hij in 2014 de overgestapt gemaakt naar het mbo. Hij geeft momenteel les bij Scholengemeenschap De Rooi Pannen in Eindhoven. Hier begeleidt hij studenten die een opleiding volgen tot (Zelfstandig Werkend) Gastheer/-vrouw.
Welke rol heb jij gehad bij de ontwikkeling van Tendens Bediening?
Eigenlijk ben ik van het begin tot het eindresultaat betrokken geweest bij de ontwikkeling van Tendens Bediening. Vanaf een eerste brainstorm met inspirerende collega-docenten tot het bijwonen van de fotosessie om de methode met beeldmateriaal te ondersteunen. Ik heb de schrijver van het lesboek over dranken- en warenkennis ondersteund en heb zelf als auteur een hoofdstuk van de digitale leeromgeving geschreven.
Waar ligt volgens jou de kracht van de lesmethode Tendens Bediening?
Ik denk dat het goed is om de kracht van de methode voor studenten en docenten apart te benoemen. Voor studenten vind ik de praktische insteek van de methode heel krachtig. De meeste mbo-studenten leren toch het liefste in de praktijk en de creatieve challenges in de methode lenen zich hier heel goed voor.Door de digitale leeromgeving kan de docent zelf kiezen welke onderwerpen op welk moment aan bod komen in de lessen. Verder zijn de boeken niet meer leidend, maar bedoeld als naslagwerk. Hierdoor kan de docent meer gebruik maken van zijn eigen ervaringen.
Waar ik erg trots op ben is dat John Hokkeling in de methode veel moeite gestoken heeft om gastvrijheid voor de toekomstige gastheren- en vrouwen tastbaar te maken. Dit is waar het in het vak om draait, maar krijgt niet altijd de aandacht die het verdient. Dus naast hardskills als wijnkennis en tafelopstellingen komen in deze methode ook softskills uitgebreid aan bod.
Waar draait gastvrijheid volgens jou om?
Poeh, ik vind het lastig om gastvrijheid echt goed te omschrijven. Iedereen zal hier een eigen omschrijving aan geven. Maar het woord zegt wel al dat gastvrijheid “iets” met gasten te maken heeft. Voor mij is gastvrijheid het gevoel dat een gast ervaart bij een bezoek aan bijvoorbeeld een horecabedrijf. Goed gastheerschap speelt een grote rol om ervaring van gasten positief te beïnvloeden.
Wat wil je jouw studenten meegeven voor hun toekomstige vak?
Wat ik belangrijk vind voor de studenten is dat ze oprecht interesse tonen in de gast en voor de producten die ze verkopen. Daarnaast geef ik ze ook graag mee dat de opleiding die ze volgen veel breder is dan alleen werken op feestdagen en in de avond. De horeca is een veelzijdige bedrijfstak, die veel meer mogelijkheden biedt dan werken in een restaurant. Ze moeten het alleen een kans geven en ervaren wat het beste bij hen past.
Heb jij een goede tip voor jouw collega-docenten?
Laten we als docenten vooral in gesprek blijven met elkaar, op alle mogelijke manieren. Over het horeca-vak, maar ook om ervaringen in het onderwijs met elkaar te delen. Zo worden we iedere dag een beetje beter in wat we graag doen.