Of je nu een hekel hebt aan telefoons of deze al volledig hebt geïntegreerd in je lessen. Met een gemiddelde schermtijd van vijf uren per dag, zitten je leerlingen waarschijnlijk wel (even) op hun telefoon tijdens jouw les. Zijn ze niet fysiek met hun telefoon bezig, dan wel mentaal. Veel leerlingen hebben last van Fear Of Missing Out en zijn constant bezig met wat ze missen wanneer ze niet op hun telefoon zitten.
De Nederlandse overheid vindt dat telefoons (en ook smart-horloges) in de klas een negatieve invloed hebben op het leerproces. Daarom geeft het ministerie van Onderwijs vanaf 1 januari 2024 het dringend advies aan middelbare scholen om geen telefoons, tablets en smart-horloges meer toe te staan in de les. Voor het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger beroepsonderwijs geldt dit dringende advies niet.
Maar waarom zou je als school deze middelen verbieden in de les? Wij zetten de voordelen op een rijtje;
1. Verbeterde concentratie
Een van de grootste nadelen van mobieltjes in de klas, is de afleiding die hierdoor ontstaat. De leerlingen zijn minder geconcentreerd. Door telefoons in de klas te verbieden, wordt de kans dat leerlingen afgeleid raken kleiner. Hierdoor hebben zij meer aandacht voor de lesstof, zijn ze actiever in les en scoren ze gemiddeld zo’n 1 tot 1,5 punt hoger op toetsen.
2. Sociale interactie
Uit onderzoek van DUO blijkt dat sociale vaardigheden, zoals het contact met klasgenoten, lijdt door het gebruik van mobiele telefoons in de les. Het verbod op telefoons kan de sociale interactie tussen leerlingen bevorderen. In plaats van op hun telefoon te staren, kunnen leerlingen met elkaar praten, samenwerken aan opdrachten en ideeën uitwisselen.
3. Betere discipline
Het gebruik van mobiele telefoons tijdens de les kan zorgen voor onrust en een ongeïnteresseerde houding. Het handhaven van een telefoonverbod kan bijdragen aan een betere discipline en orde en meer focus in het klaslokaal tijdens de les.
4. Gezondheid en welzijn
Uit onderzoek blijkt dat het overmatig gebruik van je telefoon zorgt voor een slecht humeur en verminderd psychologisch welzijn. Er zijn sterke relaties tussen hyperactiviteit, gedragsproblemen en problematisch telefoongebruik. Daarnaast wordt er veel gepest op social media. Doordat leerlingen hun telefoon constant bij zich dragen, zal dit pestgedrag 24/7 doorgaan. Ook kunnen tijdens de les foto’s of video’s worden gemaakt zonder toestemming.
Bronnen:
Roser, K., Schoeni, A., Foerster, M., & Röösli, M. (2016). Problematic mobile phone use of Swiss adolescents: Is it linked with mental health or behaviour? International Journal of Public Health, 61, 307-315. doi:10.1007/s00038-015-0751-2.
DUO Onderwijsonderzoek & Advies. (2017). Rapportage Onderzoek gebruik sociale media en omgang met smartphones in het voortgezet onderwijs. https://www.duo-onderwijsonderzoek.nl/wp-content/uploads/2017/12/Rapportage-Sociale-mediagebruik-en-smartphones-in-het-VO-14-december-2017.pdf
NOS. (2023, April 12). Experts tegen Kamer: die verslavende smartphone moet de klas uit. NOS. https://nos.nl/artikel/2471183-experts-tegen-kamer-die-verslavende-smartphone-moet-de-klas-uit
NOS. (2023b, July 4). Kabinet geeft dringend advies aan scholen: telefoon uit de klas. NOS. https://nos.nl/artikel/2481424-kabinet-geeft-dringend-advies-aan-scholen-telefoon-uit-de-klas
Geef een reactie