Leerlingen of studenten zijn soms niet echt gemotiveerd om naar school te gaan. Als docent heb je hier invloed op en kun je zorgen dat leerlingen juist motivatie krijgen. In deze tweedelige blog lichten wij verschillende theorieën toe die je kan gebruiken om te zorgen voor een betere motivatie bij de leerlingen.
In dit tweede deel gaan we in op andere manieren van lesgeven waardoor je zorgt voor motivatie. Heb je het eerste deel nog niet gelezen? Klik dan hier om te duiken in de theorieën van MOETiveren en motiveren.
Blended learning
Blended Learning is de overkoepelende term voor een mix van verschillende leervormen. Voorbeelden leervormen die in de mix kunnen zijn e-learning, YouTube-filmpjes, workshops of samenwerkingen. In de leermiddelen van Boom Beroepsonderwijs bestaat het pakket bijvoorbeeld uit een fysiek boek die in de klas gebruikt kan worden en een digitaal platform, waar leerlingen zelf bezig kunnen.
Om de goede mix te vinden voor jouw lessen kan je het beste in gesprek gaan met de leerlingen. Wat vinden zij de prettigste manieren om te leren? Door dit gesprek aan te gaan krijgen de leerlingen ook het gevoel dat ze autonomie hebben, wat dus belangrijk is voor het bevorderen van hun intrinsieke motivatie.
Lees meer over blended onderwijs op surf.nl.
Van Prestatie naar Groei: De gerichte aanpak
Op veel scholen draait het om prestatie, toetsen en wie de beste van de klas is. Deze focus op prestaties maakt dat leerlingen vooral leren om beter te zijn dan hun klasgenoten. Terwijl ze meer meer plezier en voldoening ervaren als ze beter worden en groeien in iets. De ‘leergerichte’ aanpak stelt daarom persoonlijke groei centraal en kenmerkt zich door twee belangrijke aspecten:
Zie toetsen als groeikans
In een prestatiegerichte omgeving zijn cijfers het einddoel. In plaats van puur het eindproduct te beoordelen, kunnen we de toets ook gebruiken om te reflecteren. Wat heeft de leerling al goed onder de knie? Wat kan nog beter? Door toetsen als reflectiemoment in te zetten, moedig je leerlingen aan om écht te leren.
Focus op inzet en groei
Het is eenvoudig om een cijfer op een papier te zetten en daar de nadruk op te leggen. Maar wat als een leerling of student enorm zijn of haar best heeft gedaan en veel heeft geleerd, ook al is het cijfer niet het hoogste van de klas? Door niet op het cijfer van de toets te focussen, maar op de vooruitgang en inzet kun je gerichtheid op leren stimuleren en wil de leerling of student zich de volgende keer weer inzetten.
Formatieve vs. summatieve toetsing
Om te zorgen voor blijvende motivatie is het belangrijk om af te stemmen op het niveau van je leerlingen of studenten. Daarom wordt er aangeraden om een combinatie van formatief en summatieve toetsen af te nemen. Beide soorten toetsing hebben hun eigen doelen en benaderingen.
1. Formatieve toetsing
Formatieve toetsing heeft als doel om het leerproces van de leerling tijdens het onderwijs te volgen en te ondersteunen. Het is een manier om te kijken waar een leerling op dat moment staat en wat hij of zij nodig heeft om verder te leren.
Voorbeeld: Stel je voor, een docent geeft een reeks wiskundelessen over het exponentieel verband. Halverwege de reeks geeft ze een kleine toets, niet voor een cijfer, maar om te zien welke onderdelen van de algebra de leerlingen al begrijpen en waar ze nog moeite mee hebben. Op basis van deze informatie kan de docent haar lessen aanpassen om beter aan te sluiten bij de behoeften van de leerlingen.
2. Summatieve toetsing
Summatieve toetsing wordt gebruikt om aan het einde van een onderwijsperiode of -module de kennis en vaardigheden van de leerling te beoordelen. Het geeft een ‘samenvatting’ van wat de leerling heeft geleerd.
Voorbeeld: Na het afronden van het hele wiskundehoofdstuk over lineare verbanden, krijgen de leerlingen een eindtoets. Deze toets geeft een cijfer dat meetelt voor hun rapport. Het doel is om te zien in hoeverre de leerling de gehele stof van het hoofdstuk beheerst.
Belangrijkste verschillen
- Doel: Formatief is gericht op het ondersteunen van het leerproces, terwijl summatief het leerresultaat evalueert.
- Feedback: Bij formatieve toetsing krijgen leerlingen vaak gedetailleerde feedback om hun leren te verbeteren, terwijl summatieve toetsing vaak resulteert in een cijfer of score.
- Tijdstip: Formatieve toetsing vindt plaats tijdens het leerproces, terwijl summatieve toetsing plaatsvindt aan het einde van een onderwijsperiode.
Gebruikte bronnen:
Geef een reactie