Gamification of in het Nederlands Gamificatie, je hebt er vast wel eens over gehoord. Maar wat is het precies en hoe kun jij er in je klas gebruik van maken?
Wat is Gamificatie?
Gamificatie gaat verder dan een trend van voorbijgaande aard. Het toevoegen van een game-element tijdens je les kan een krachtig instrument vormen om leerlingen en studenten te inspireren. Gamificatie is ook een prima middel om de intrinsieke motivatie te versterken, aangezien niemand graag verliest tijdens het spelen van een spelletje. Juist deze drang om te winnen kan een goede drijfveer zijn tijdens het leren en opnemen van (nieuwe) informatie. Ook kan het leren van theorie boeiender en interactiever maken.
Door het opnemen van gamemechanica, zoals het uidelen van punten en beloningen, worden studenten en leerlingen gemotiveerd om mee te doen en te leren. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat gegamificeerd leren kan motiveren en prestaties kan verbeteren. Gamificatie kan daarnaast ook samenwerking tussen studenten stimuleren wanneer ze samen kunnen werken om doelen te bereiken.
Bovendien maakt gamificatie gepersonaliseerde leerervaringen mogelijk. Veel voordelen dus maar hoe ga je hier nu mee aan de slag in de praktijk?
Spellen, Game-Based Learning en Gamification, allemaal hetzelfde?
De begrippen lijken veel op elkaar maar toch is het spelen van een spel in je klas iets anders dan gamification. Maar wat is nu precies het verschil tussen ‘spellen’, ‘game-based learning’ en ‘gamificatie’.
- Een ‘spel’, of het spelen van een spel is eigenlijk een gestructureerde vorm van vermaak volgens regels. Het is bedoeld om de speler sterk betrokken te houden en te vermaken tijdens het spelen.
- ‘Game-based learning’ maakt gebruik van daadwerkelijke spellen om leerdoelen te bereiken. Dit kunnen digitale- of juist bord- of kaartspellen zijn. Studenten en leerlingen leren terwijl ze het spel spelen.
- ‘Gamificatie’ betekent het toevoegen van spelelementen aan een les of training. Door bijvoorbeeld het uitdelen van punten, certificaten en beloningen tijdens en na het leren. Wie is de snelste rekenaar, of wie weet alle begrippen binnen een bepaalde tijd. Deze elementen vergroten de betrokkenheid en motivatie van studenten.
Vier voorbeelden voor Gamificatie in jouw les:
1. Minecraft Education Edition
Deze game biedt niet alleen eindeloos plezier, maar ook serieuze educatieve waarde. Het bevat lesplannen en downloadable werelden om het in de klas te integreren. En als kers op de taart, is er een Minecraft professionele leergemeenschap waar docenten bronnen kunnen delen en ideeën kunnen opdoen.
https://learn.microsoft.com/nl-nl/training/paths/minecraft-teacher-academy/
2. Engels leren met Google’s Read-Along
Een tip voor studenten die Engels willen leren is er Read-Along van Google. Dit handige hulpmiddel gebruikt spraaktechnologie om studenten aan te moedigen om te lezen en voor te lezen. De app heeft zelfs een virtuele leesassistent genaamd Dia, die hen helpt als ze moeite hebben met een passage. En naarmate kinderen vorderen, kunnen ze zelfs prijzen verdienen door deel te nemen aan woordspelletjes.
3. Kahoot
Voor snel en interactief leren, is er Kahoot. Het stelt jou als docent in staat om eenvoudig multiple-choice quizzen te maken die studenten kunnen beantwoorden met hun telefoons. Het is een geweldig voorbeeld van hoe spelelementen worden gebruikt om leren in de klas leuker en boeiender te maken.
4. Archie Learning
Archie Learning is een eenvoudig en intuïtief e-learningplatform met een stevige dosis gamificatie. Docenten kunnen YouTube-links en lesmateriaal knippen en plakken in een leertraject. Het platform maakt gebruik van gamificatiestrategieën in klasquizzen, educatieve videogames, en gemengde media-examens. En als kers op de taart, worden certificaten uitgereikt na het voltooien van cursussen.
Geef een reactie