Gisteren stond er een opiniestuk van Margriet Oostveen in de Volkskrant. Er zou een nieuwe trend zijn in het onderwijs. Scholen zouden enthousiast met iPads zijn begonnen, omdat dat hèt leermiddel van de toekomst zou worden. Maar na een aantal jaar gaan ze nu toch (ook) weer gebruik maken van boeken. In het artikel staat dat dit voornamelijk komt omdat uitgeverijen hun beloftes niet zouden hebben waargemaakt en geen geschikte content zouden hebben geleverd.
Natuurlijk geldt dat er geschikte leermiddelen moeten zijn (want een iPad zonder content is natuurlijk niet een leermiddel, niet van nu en ook niet van de toekomst). En dat daar meer van wordt verwacht dan boeken achter glas kan ik me goed voorstellen. Ook zou het zeker handig zijn als uitgeverijen meer zouden samenwerken door bijvoorbeeld een en hetzelfde platform te gebruiken.
Toch zijn er wel meer redenen te noemen waarom zomaar even compleet overgaan op onderwijs via de iPad überhaupt niet zo’n goed idee is. Die redenen worden ook genoemd in het artikel in de Volkskrant, maar iets minder expliciet.
Redenen om af te stappen van iPad-onderwijs
Zo wint een iPad het niet op alle fronten van een traditioneel boek. Dido, de leerlinge die wordt geciteerd in bovengenoemde column zegt het zelf eigenlijk ook over een flink stuk lezen: ‘Ik print al jaren alles uit’. Moet je een stuk tekst lezen of bestuderen, dan geven veel mensen nog altijd de voorkeur aan geprinte tekst. Ja, zelfs ook tieners.
Verder staat of valt goed onderwijs bij de docent en als de docent niets heeft met een iPad, dan worden zijn of haar lessen daar niet bepaald beter van. Zoals de zoon van de columniste zegt: ‘Technologie, daar zijn docenten nog lang niet klaar voor’. Het is wat te sterk uitgedrukt misschien. Er zijn genoeg docenten die er wel succes mee hebben. (Mijn persoonlijke voorbeelden: Hanneke Meinen (PO), Reinier Bloemsma (VO) en Jos Bader (MBO)). Maar leraren die nog steeds de voorkeur geven aan een boek zijn ook niet bepaald zeldzaam. Moet hij of zij gedwongen gaan werken met een iPad, dan is goede scholing noodzakelijk.
Nieuwe trend: degelijk leermiddelenbeleid
Wanneer je welk leermiddel en/of ‘device’ gebruikt is niet een alles of niets verhaal. Gebruik je alleen maar boeken, dan mis je prachtige mogelijkheden die technologie kan bieden. En met alleen maar technologie, gooi je in een keer ook rust en vertrouwdheid overboord. Met een degelijk leermiddelenbeleid, waarin zowel technologie als boeken een rol spelen, opgesteld in overleg met uitgeverijen en softwareleveranciers lukt het scholen vast om een plan op te stellen dat langer mee gaat dan drie jaar. Hopelijk wordt dat de nieuwste trend.
Geef een reactie