Nederland is een waterland. Belangrijk is dat ook nieuwkomers in ons land leren zwemmen. Allochtone kinderen in Nederland lopen drie tot vier keer zo groot risico om te verdrinken dan geboren Nederlanders, aldus het CBS. Daarom krijgen de leerlingen op het ISK (Internationale Schakel Klas/Taalschool) die nog niet kunnen zwemmen, zwemles. Op veel scholen zelfs totdat zij een diploma gehaald hebben.
Amira mag naar zwemles
Amira, een Syrische brugklasser van 12 jaar, heeft thuis toestemming gekregen om deel te nemen aan de zwemlessen op school. Een flinke stap voor haar ouders die hun uiterste best doen om de Hollandse mores te bevatten en hun weg in ons land te vinden. Hun dochter Amira heeft nog nooit gezwommen. Ze woonden voor de oorlog in Syrië in een woestijnstad. Zee kennen ze alleen van hun vlucht naar Europa.
Ze is erg nerveus als de eerste les start. Ze heeft nog nooit gekeken naar mensen die zwemmen. Ze is bang dat ze zal worden geplaagd, omdat ze niet kan zwemmen. Of dat de jongens naar haar kijken en om haar lachen als ze eenmaal nat is en haar lichaamsvormen misschien meer zichtbaar zijn dan ze zou willen. Ze wil vooral niet opvallen en dat hoort ook gewoon bij 12-jarigen.
Goede begeleiding bij het zwemmen
De school zorgt voor goede begeleiding bij de zwemles. Er is een sportdocent en een groepsdocent van de school en nog personeel van het zwembad zelf. De klas wordt verdeeld in niveaugroepen. Het niveauverschil tussen de leerlingen in de ISK brugklas is groot. Sommige leerlingen hebben nog nooit gezwommen, sommige leerlingen hebben watervrees en sommige leerlingen zwemmen als de beste.
‘Amira, kun jij al zwemmen?’, vraagt de sportdocent. ‘Ja’, zegt Amira. Misschien omdat ze de vraag slecht heeft begrepen, of misschien uit stoerheid. Of uit angst voor die andere leerlingen, die elke kans aangrijpen om een ander uit te lachen om zo hun eigen onzekerheid de baas proberen te blijven. Of misschien zei haar klasgenootje tegen wie ze opkijkt ook ‘ja’ op de vraag van de meester.
‘Spring er dan maar in’! zegt de sportdocent terwijl ze voor het diepe staan. En Amira springt. Gaat onder en komt amper boven. Een snelle actie met de zwemhaak zorgt ervoor dat het goed afloopt.
Week Tegen Pesten
Van 19 t/m 23 september 2016 is het de landelijke Week Tegen Pesten. Kinderen moeten zich veilig voelen op school. Mogen niet worden gepest. Aan sociale veiligheid besteden we steeds meer aandacht. Maar ook de fysieke veiligheid op school is van groot belang. Iedereen moet in een veilige omgeving kunnen sporten.
Begeleiders in de sport hebben de verantwoordelijkheid om die totale veiligheid te borgen. En dat bij sport een kind je niet goed begrijpt, niet goed verstaat, of stoerder gedrag wil laten zien dan eigenlijk past bij de lichamelijke conditie, moet je incalculeren.
Oppassen
Zeker als je sportlessen geeft aan een ISK is het oppassen geblazen. Afgaan op wat deze leerlingen zelf zeggen heeft een gevaarlijke kant. Je wilt als brugklasser immers niet opvallen in een Nederlands zwembad. En als NT2-er verbloem je wat je niet verstaat of je denkt het wel te verstaan en begrijpen…En als meisje uit een islamitisch land met weinig open water en zonder ooit eerder gezwommen te hebben laat je niet zien dat je bang bent.
En Amira, die is niet zelfverzekerder geworden na haar eerste zwemles. De medeleerlingen lachen om het voorval, in veel verschillende talen. Ik hoop dat ze het ‘bijna ongeluk’ op de school evalueren. Er valt door de school nog veel te herstellen aan Amira’s gevoel van veiligheid in het zwembad en in haar groep.
Geef een reactie