Op woensdag 31 mei vond de vijfde editie van TEDxAmsterdamED plaats in het Theater Amsterdam aan het IJ. Deze Amsterdamse versie van TED staat in het teken van EDucation. Deze TED-versie moet gezien worden als een inspiratiebron voor onderwijsvernieuwers, onderwijsinnovators en iedereen die graag mooi, goed en succesvol onderwijs wil creëren en/of aanbieden.
Het programma was opgedeeld in zes blokken: drie daarvan bestond uit sprekers die op de bekende TED-wijze hun verhaal deden, twee bestonden uit interactieve sessies in een zeer originele, kermisachtige setting, waarbij verschillende sprekers ook weer hun verhaal deelden. Het laatste blok was vooral een Q&A-sessie, met netwerkmogelijkheid.
Aan originaliteit ontbrak het zeker niet tijdens deze TED. Urland & Oneseconds lieten met The oracle de deelnemers op een originele manier dieper nadenken over wat door de sprekers werd gezegd. Bij alle sprekers was het centrale thema de veranderende student in een snel veranderende omgeving. De belangrijkste highlights van TED dit jaar volgen hieronder.
Alles is voor iedereen te leren
Niels Huisman, een jonge strategisch denker, opende TEDxAmsetrdamED met A life lived learning instead of life long learning. Niels vertelde ons dat informeel leren in de praktijk belangrijker is dan welke andere manier van leren ook. Leren moet natuurlijk zijn. Het is belangrijk voorbereid te zijn op wat gaat komen. We moeten leren te leren van wat we doen. Volgens Niels is het leerproces heel simpel: Ervaring opdoen – uitpakken (ontdekken) – reflecteren (wat kan ik er mee) – en toepassen van het geleerde. Niels is er van overtuigd dat alles van (en ook voor) iedereen is te leren. De betekenis van het geleerde gebruiken. Daar gaat het om. ‘Hoe’ te leren is de kern.
Context shapes the brain
Na Niels stond Jelle Jolles, neuropsycholoog, op het ronde TED-presentatietapijtje. Zijn presentatie droeg de titel What do the brains tell us about learning. Het brein van een puber is nog niet volgroeid en heeft hulp nodig van zijn of haar omgeving. Tot de leeftijd van 25 jaar ontwikkelen de hersenen zich nog. Tieners moeten daarom leiding krijgen en sturing. Veel zaken (en ervaringen) weten ze niet. Jolles betoogde dat persoonlijke groei, ook als je jong bent, de kern is waar het omdraait. Context shapes the brain. Het draait om oefenen. Nieuwsgierigheid moet worden gestimuleerd. Ouders en volwassenen zijn er voor drie zaken als het gaat om coaching van jongeren: steun, sturing en inspiratie.
3 minuten
Anthony Heidweiller, de derde spreker, had een uitspraak die ik graag wil delen. Het is een waarheid als een koe: Een groep mensen (studenten, kinderen, volwassenen) inspireer je in de eerste drie minuten anders ben je de groep kwijt.
Na de eerste kermis-break vervolgde Thijs Homan, professor in implementatie van verandermanagement, het sprekersprogramma. Het vertelde over hoe het veranderen van gedrag binnen organisaties/scholen kan worden gestimuleerd. Twee zaken heb ik meegenomen uit zijn verhaal:
- Wat we nu goed doen is belangrijker dan wat we zouden kunnen doen.
- Alle improvisaties van medewerkers zijn gewenste veranderingen in een organisatie.
Gap met de beroepspraktijk
De laatste spreker die ik heb gezien en iets van heb opgestoken was Liam Tjoa. Liam is samen met Tim van der Wiel eigenaar van GoSpooky. GoSpooky adviseert grote bedrijven in hoe ze slim en goed Snapchat kunnen inzetten binnen hun marketingcampagnes. Liam is een voormalig mbo-student van nu 20 jaar. Zijn verhaal draaide om Lessons learned from the Snapchat-age. Liam vertelde zijn toehoorders dat jonge mensen niet communiceren met tekst maar vooral met beeld en emoticons. Daar moet onderwijs beter op anticiperen. School moet veel meer focus leggen op wat er in de hedendaagse praktijk belangrijk is. Dat draait vooral om vaardigheden, handigheidjes en houding. Onderwijs moet veel beter connecten met de beroepspraktijk. Er is een te grote ‘gap’ met wat er op school wordt (aan)geleerd met wat er zich in de (beroeps)praktijk afspeelt.
Waar zijn de docenten?
TEDxAmsterdamED is een fantastisch initiatief en zeker inspirerend. Jammer alleen dat ik vooral heel veel jonge (30-) studenten ben tegengekomen. De TED-bijeenkomsten zijn vooral ook goed voor de docenten tussen de 40 en de 60 jaar. Onderwijs kan en moet anders willen we de nieuwe generatie die eraan komt kunnen blijven inspireren om onderwijs te volgen.
Geef een reactie