Zelf lesmateriaal ontwikkelen voor keuzedelen. Steeds meer scholen doen het! Elvira Coffetti, projectleider voor het Practoraat Zorg en (Sensor)technologie van het Drenthe College ontwikkelde, in samenwerking met Edu’Actief, materiaal voor de keuzedelen Zorg & Technologie en Zorginnovaties & Technologie.
Het Drenthe College startte in 2016-2017 met keuzedelen. Eerst alleen voor de sectoren Economie, Dienstverlening en Techniek. Na een voorzichtige start, vooral vanwege logistieke vraagstukken, is er voor schooljaar 2017-2018 een royaler aanbod opgenomen in de keuzedelencatalogus. En start ook de sector Zorg en Welzijn met keuzedelen. Elvira Coffetti: “Studenten zijn veelal enthousiast over de mogelijkheid te kiezen en te studeren met studenten buiten hun eigen branche en opleiding.”
Keuzes maken
De sector Zorg en Welzijn van het Drenthe College zit op dit moment middenin het proces van keuzes maken. “Vanaf schooljaar 2017-2018 starten we met de uitvoering van de keuzedelen. Studenten geven aan dat ze het leuk vinden om een keuze te maken uit drie verschillende opties. Sommige studenten vinden het lastig om te kiezen, maar uiteindelijk maken ze de keuze die het beste past om zich te ontwikkelen als professional binnen Zorg en Welzijn,” aldus de projectleider. “Aan de sectoren Zorg en Welzijn bieden we in totaal 21 keuzedelen aan. Dit zijn bijvoorbeeld de keuzedelen Duits in de beroepscontext, Wijkgericht werken, Expressief talent, maar ook Zorg en technologie en Zorginnovaties en technologie.”
Zorgtechnologie als ondersteuning
Elvira: “Wij zien dat de sectoren Zorg en Welzijn volop in beweging zijn. De komende jaren zal er veel veranderen voor zorgvragers en zorgverleners. Er is sprake van dubbele vergrijzing en zorgvragen worden steeds complexer. Hierdoor zullen de kosten stijgen en worden tekorten aan personeel verwacht. Zorgtechnologie kan hier ondersteunend aan zijn. Medewerkers in de Zorg en Welzijn zullen dus in de toekomst steeds meer gebruik gaan maken van technologie. Wij willen studenten daar goed op voorbereiden en doen dat onder andere door het aanbieden van de keuzedelen Zorg en Technologie en Zorginnovaties en Technologie.”
Zelf materiaal ontwikkelen
Het materiaal voor deze twee keuzedelen ontwikkelde het Drenthe College zelf, in samenwerking met Edu’Actief. Elvira: “Tijdens een CVI-conferentie raakte ik aan de praat met één van de medewerkers van Edu’Actief. We waren beide aan de slag met voorbereidingen van de ontwikkeling van de keuzedelen en hebben besloten om dit samen op te pakken. Met ontwikkelaars zijn we gestart om een grote lijn op te zetten voor portfolio-opdrachten. Het is zo opgezet dat studenten een hele periode bezig zijn met een grotere opdracht, waar de verschillende onderdelen die van belang zijn aan de orde komen.”
Thema’s
Elvira vervolgt: “Tijdens een brainstormsessie met medewerkers uit het onderwijs (mbo en hbo), zorginstellingen en bedrijven hebben we bepaald welke thema’s van belang zijn om aan de orde te laten komen. Op basis hiervan ontwikkelen wij theoriebronnen en verwerkingsopdrachten. Daarnaast zijn ontwikkelaars vanuit Zorg-, Welzijn- en Techniekopleidingen aan de slag om portfolio-opdrachten te ontwikkelen. De theoriebronnen en opdrachten vormen samen een geheel, zodat de studenten de theorie kunnen toepassen in het werken aan hun opdrachten.
Meer weten?
Ook aan de slag met het keuzedeel Zorginnovaties en technologie? Bekijk het door het Drenthe College ontwikkelde keuzedeel in de webshop van Edu’Actief.
Geef een reactie