Even naar het nieuws kijken en er zijn weer genoeg onderwerpen waar je met leerlingen in de les over kunt spreken.
In het nieuwe regeerakkoord is afgesproken dat het onderwijs toekomstbestendig wordt gemaakt op het gebied van digitale vaardigheden en burgerschap. Laten we hopen dat het onderwerp mediawijsheid hier ook onder zal vallen. Dat kan toch niet anders? Want even het nieuws volgen en er is helaas vaak wel een onderwerp van gesprek. Zo ook de afgelopen week rondom de vermissing en het overlijden van Anne.
Hoe ver moet de media gaan?
Misschien heeft u wel de column van Marianne Zwagerman gehoord op BNR. Hoe ver moet de media gaan in het tonen van beelden? Moeten we echt het leegzuigen van een vijver live zien? Stel dat er toen inderdaad een lichaam werd gevonden, wil je dat nu echt zien? Nee toch?!
En wat te denken van journalisten die zelfs met een drone gingen vliegen om zo het eerst te kunnen melden dat er een lichaam gevonden is? Hoe moet het voor ouders zijn om via een alert zien dat het lichaam van je dochter is gevonden? Dan heb je dat bericht niet via het officiële kanaal gehoord en wordt het even later zelfs weer ingetrokken? Om het zwarte scenario even later bevestigd te krijgen.
Gespreksonderwerp in de klas
Bovenstaande lijkt me een goed gespreksonderwerp in de klas. En dan is het goed om het dicht bij de leerling en of student te houden. Want hoe ver ga je als scholier met het filmen van schoolgenoten als die gepest, geslagen of zelf mishandeld worden? En als je zo’n film langs ziet komen, wat doe je dan? Bij wie kan de leerling terecht?
Burgerschapslessen
En wat doe je nu als docent? Help je de leerling met het instellen van een SOS-functie op hun telefoon? Of wil je juist in de burgerschapslessen aandacht besteden aan mediawijsheid? Gelukkig zijn er methodes en materialen over mediawijsheid te vinden die je wellicht kunnen helpen. Of is een studiedag een goed idee? Maar soms is een nuchtere blik ook heel belangrijk.
Geef een reactie