‘Waarom vragen we nooit aan de leerlingen en studenten hoe zij onderwijs zouden willen?’ verzuchtte ik een keer tegen Koos Schadee (voorzitter Leraren met Lef). ‘Het is toch raar dat we allerlei vernieuwingen doorvoeren, maar de ‘klant’ niet vragen wat die ervan vindt?’ Naar aanleiding van dit gesprek sloegen Koos en ik, versterkt door Huub Schmitz (initiatiefnemer en projectmanager De Vooruitdenkerij, future center beroepsonderwijs) de handen ineen. Ons doel: een dag voor leerlingen/studenten en docenten waarop de leerlingen/studenten ons meenemen in hun ideale onderwijswereld.
Op 16 maart vond voor het eerst De School Is Van Ons! plaats op de KNVB-campus in Zeist. Met 20 leerlingen en 8 docenten, gingen we onder leiding van Addy de Zeeuw van start. De dag leverde ontzettend veel op. Concrete ideeën voor beter onderwijs, maar ook meer begrip voor elkaar en besef dat echt naar elkaar luisteren de sleutel is tot succes.
Ik gun elke leerling/student de kans om te vertellen wat hij van onderwijs verwacht. En ik gun elke docent de ervaring om dit gesprek met de leerling/student aan te gaan. Daarom in deze blog drie simpele stappen, waarmee je zelf aan de slag kunt met je leerling/student.
Stap1: Ken elkaar
Zorg dat je elkaar kent. En dan niet alleen de voor- en achternaam. Start met een werkvorm waarbij je elkaar wat beter leert kennen. De ‘Ik hou van’-energizer is bijvoorbeeld een mooie ijsbreker. Iedereen staat in een kring. Elke deelnemer zegt een keer ‘Ik hou van’ en geeft aan waar hij van houdt. Vinden anderen uit de kring dat ook leuk? Dan blijven ze staan. Hou je er niet van? Dan ga je zitten. IJsbrekers zorgen voor een laagdrempelige kennismaking en laten zien dat er vaak meer overeenkomsten onder de deelnemers zijn, dan ze zelf denken. Het creëert een veilige sfeer waarin de bereidheid om met elkaar te delen groter wordt. Wil je actief aan de slag met energizers? Er zijn verschillende, praktische boekjes met voorbeelden te koop.
Stap 2: Vraag en luister
Als je wilt weten wat jouw leerlingen/studenten belangrijk vinden, dan is het zaak om de juiste vragen te stellen. Stel open vragen en probeer geen oordeel in je vraagstelling door te laten klinken. Vraag: ‘Waarom ga jij naar school’ en niet ‘Jij gaat toch naar school om te leren?’ Gebruik als spiekbriefje eventueel de 7 W’s. Begint een vraag met een van deze W’s, dan geef je de leerling/student de ruimte om vrij te antwoorden.
Iedereen vindt het fijn als er oprecht naar je geluisterd wordt. Dat je het gevoel hebt dat je gehoord wordt. Elk antwoord op een vraag is goed. Ook als een leerling/student zegt: ‘Ik ga naar school, omdat het moet.’ Een mooie vervolgvraag hierop zou bijvoorbeeld zijn: ‘Wat zou er op school moeten veranderen, zodat je naar school gaat omdat dat kan?’ Noteer na het gesprek samen hoe het ideale onderwijs eruit zou zien.
Stap 3: Maak een actieplan
Nu je weet wat de leerling/student wil, kun je samen kijken wat je kunt realiseren. Wat kun je vandaag, morgen, volgende week, over een half jaar en over een jaar anders doen om onderwijs leuker en beter te maken? Maak de acties concreet. Bijvoorbeeld: ‘Over een half jaar organiseren we een speeddatemiddag met beroepsbeoefenaars en leerlingen/studenten op school.’ Of: ‘Volgend jaar plannen we elke week drie flexuren. Je mag dan zelf bepalen of je een vak gaat volgen, huiswerk gaat maken of met een coach gaat praten over jouw ontwikkeling en toekomst.’
Ga jij het gesprek aan? Of wil je meer weten over het initiatief De School Is Van Ons of je aanmelden voor de volgende bijeenkomst? Laat het me hieronder weten en ik neem contact met je op!
Geef een reactie