Wat is nu precies een echt goede docent? In de afgelopen jaren heb ik tijdens congressen, workshops, vergaderingen, een-op-eengesprekken, in documentaires en natuurlijk op scholen talloze uitspraken gehoord over wat het nu precies betekent om een goede, krachtige leraar te zijn. Tijd om deze quotes van docenten en (oud)leerlingen – meestal afkomstig uit eerdere blogs – eens op een rijtje te zetten.
- ‘Een goede docent identificeert elk kind als volwaardig persoon. Want alleen dan is het mogelijk iets wezenlijks over te brengen. Het is veel meer dan lesstof overbrengen: een docent is iemand die voor jou de manier kiest om lesstof tot je te nemen. Dat kan hij of zij alleen door jou als echt mens te zien.’
- ‘Je richt je op iets wat er nog niet is. Maar precies door je dáár op te richten, kun je leerlingen een bepaalde richting wijzen.’
- ‘Een docent zie ik als iemand die de motivatie uit de ander haalt, als het ware ‘het vuur’ in de leerling ontsteekt om te willen leren. Het verlangen aanwakkert nieuwsgierig te zijn en eigen talenten te ontdekken. De eigenschappen van zo’n docent? Een flinke dosis lef, een tikkeltje eigenwijsheid en het bewustzijn dat je soms buiten de kaders moet werken om iets voor elkaar te krijgen. Er leiden immers meer wegen naar Rome.’
- ‘Deze docente gaf mij echt het gevoel van: jij kan iets. “Alle vertrouwen, ga maar doen, komt goed.” Ik was daar zo trots op. Ik dacht: ik kan dat.’
- ‘Oprechte docenten willen meer van je weten, zijn echt geïnteresseerd. Vaak voel je wel aan wanneer het oprecht is.’
- ‘Een goede leraar ziet elke leerling, komt de klas in en geeft de leerlingen een hand. Staat bij de deur en maakt even contact. Ook al is het maar voor twee seconden.’
- ‘Studenten merken het als je hoge verwachtingen van ze hebt en gaan zich daar naar gedragen. Oftewel: heb je als docent een hoge pet op van je student, dan voelen ze dat en gaan ze beter hun best doen omdat ze de overtuiging hebben gekregen het te kunnen.’
- ‘Mijn docent moet gewoon duidelijk zijn en goed voorbereid.’
- ‘Voor mij betekent het leraarschap: je leerling niet alleen van naam kennen, als een van de velen, maar ècht kennen, weten wat iemand nodig heeft. En hoe je daarin kunt ondersteunen als docent.’
- ‘Je staat dicht bij de leerlingen. Je bent beschikbaar voor ze. En als je die beschikbaarheid toont, dan denk ik dat je met leerlingen heel veel kunt bereiken. Je moet kijken naar je groep: wat hebben ze nodig?’
En … welke eigenschap spreekt jou het meest aan? Kunnen we het lijstje nog verder aanvullen? Vast wel! Laat van je horen.
Geef een reactie