Is de vibemanager de nieuwe secretaresse? De toekomst van het secretaressevak is volgens sommigen op zijn minst onzeker. Anderen beweren dat dit ondersteunende vak over afzienbare tijd niet meer bestaat. Het moet niet gekker worden. Of is het zo gek nog niet?
Ikzelf geloof dat de inhoud van het secretaressevak in verandering is. De komende jaren zal dat in versneld tempo doorgaan en waarschijnlijk niet meer stoppen. In deze blog belicht ik de nieuwste ontwikkeling in het kader van de (mogelijke) toekomst voor secretaressen: vibemanagement!
Wat is een vibemanager?
Vibe staat voor sfeer of ambiance.
Vibemanagement is het creëren van een positieve werksfeer, waarbij het de uitdaging is met kleine acties al effect te sorteren voor een prettig werkklimaat.
Een voorbeeld van een vacature die ik tegenkwam:
“Vibemanager gezocht!
Jij bent een sfeermaker en dus iemand met flair. Daardoor kunnen je collega’s het beste in zichzelf en anderen naar boven halen. Regelen, organiseren en ontzorgen zit in je DNA……”
Het zal niemand verbazen dat deze trend is overgewaaid uit Amerika (Silicon Valley). Daar is het inmiddels al behoorlijk ingeburgerd en een doodnormale baan. Je bent volgens deze filosofie niet alleen op kantoor om je werk te doen, maar ook omdat het er prettig is. De vibemanager zorgt dat die sfeer ontstaat en behouden blijft.
De taken van een vibemanager
Belangrijk is dat medewerkers op een ontspannen manier hun werk kunnen doen en dat iedereen binnen een organisatie met elkaar in contact staat. Een vibemanager doet allemaal kleine dingen die het werk leuker maken. Een goede vibemanager is iemand die tussen de collega’s staat, sensitief is en bijvoorbeeld aanvoelt dat het niet goed gaat met iemand. Hij of zij neemt het initiatief om erachter te komen wat er speelt en kiest een passende actie.
Wat een vibemanager doet lijkt enigszins op dat wat veel office managers en secretaressen ook doen. Maar het grote verschil is dat een vibemanager een budget heeft voor het creëren van de juiste sfeer. Dit stelt hem of haar in staat om zelf de juiste beslissingen te nemen en zo bij te dragen aan de juiste vibe.
Weet wat collega’s nodig hebben
Er wordt van alles “uit de mouw geschud”. Een vibemanager zorgt bijvoorbeeld met de nodige flair voor een biologische lunch van het lievelingsrestaurant van een collega en weet wanneer de collega’s jarig zijn en zorgt dan voor een verrassing.. De vibemanager speelt dus in op de behoeftes van de collega’s. Het maakt niet uit of iemand een zitzak of een hangmat naast het bureau wil.
De vibemanager zorgt ook voor een verwenpakket met verschillende soorten thee en vitaminen voor een collega die zich niet goed voelt. Een vibemanager bedenkt en organiseert tevens teamuitjes. Dat zou je wellicht ook mogen verwachten van het management en personeelszaken, maar zij hebben hun handen vaak vol met andere zaken. Het heeft wel iets weg van de entourage die je bij topsporters en artiesten ziet: alles om te zorgen dat de collega’s maximaal presteren.
Voorbeelden van vibemanagement
-
Zorg voor een prettige werkomgeving
Een prettige werkomgeving begint natuurlijk met goede koffie en verse bloemen op tafel. Wat kun je nog meer doen? Creëer bijvoorbeeld een mooie ontspanningsruimte waar je samen luncht en samen feest. Dit wordt een plek waar collega’s even op adem kunnen komen.
-
Vier de successen
Heb je samen iets moois bereikt? Zorg dan dat je dat samen viert. Haal een taart of trek een fles champagne open. En maak foto’s zodat je geregeld aan die leuke momenten herinnert wordt.
-
Zorg voor passende events
Een bedrijfsborrel kan iedereen organiseren. Maar wat zijn nou events die echt bij jouw collega’s passen? Misschien is dat een middagje sporten, een beauty-avond of een yogales.
-
Verras je collega’s
Iedereen vindt het leuk om verrast te worden. Huur bijvoorbeeld een keer een barista in die echt lekkere koffiespecialiteiten maakt. Het is het verrassingselement waarmee je het verschil maakt, waardoor mensen er nog lang over napraten.
Vibemanagement zal in Nederland (“calvinistisch”) anders ingevuld worden dan in bijvoorbeeld de VS of Japan. Ik denk wel dat er de komende jaren steeds meer secretaressen (een deel van) hun tijd gaan besteden aan “vibe-achtige” projecten. Vind jij dat we in Nederland hier met mbo-opleidingen op in moet spelen?
Peter Vos is een zeer ervaren trainer bij Management Support, auteur van diverse boeken voor secretaressen en maat bij Sherpas Proyects.
Geef een reactie