Artificiële intelligentie (AI) is onmiskenbaar één van de belangrijkste innovaties van deze tijd. In dit artikel bespreken we de invloed van artificiële intelligentie en het belang van het integreren van dit onderwerp in het mbo-onderwijs.
Wanneer we het hebben over AI, gaat het om de ontwikkeling van intelligente machines en in het bijzonder over intelligente computerprogramma’s.
De invloed van Artificiële intelligentie
Dagelijks komen we in aanraking met AI. Bijvoorbeeld door algoritmes die bepalen welke video’s worden voorgesteld door YouTube of Netflix. Maar de invloed gaat veel verder. AI wordt ook gebruikt om huidziektes te herkennen, zelfrijdende auto’s te ontwikkelen, in ‘slimme’ landbouw en moderne oorlogsvoering.
Algoritmes kunnen dus steeds ingewikkeldere problemen oplossen, doordat ze grote hoeveelheden data analyseren en hierin patronen herkennen. Volgens het NWO is AI een fundamentele omwenteling met ingrijpende gevolgen voor elke uithoek van de maatschappij. Het toekijken vanaf de zijlijn kan Nederland op grote achterstand zetten.
Artificiële intelligentie toepassen in het mbo-onderwijs
Krijn Hoogendorp schreef het boek Toegepaste artificiële intelligentie, data en TensorFlow, met als doel om AI te introduceren aan studenten van MBO 4 en Associate Degree. Directe aanleiding voor het schrijven van dit boek, was voor Krijn de toenemende wens van mbo-studenten om te leren werken met de Python AI bibliotheek TensorFlow.
In het boek worden AI en machine learning op een aantrekkelijke manier toegankelijk gemaakt. Er wordt uitgelegd wat AI is en de geschiedenis komt aan bod. Daarnaast kan de student ook zelf aan de slag met het maken van AI-toepassingen. Er worden voorbeelden gebruikt waaruit maatschappelijke dillema’s met betrekking tot AI naar voren komen.
De opbouw van het lesboek
Het boek begint eenvoudig; met een blokjestaal, maar al snel komen Python databibliotheken aan bod. Python is de programmeertaal die centraal staat. Lezers die verbreding zoeken, kunnen daarnaast aan de slag met de optionele hoofdstukken. Hierin staan voorbeelden van AI-applicaties gemaakt in Prolog, Swift en C#.
Interessant is ook het hoofdstuk over de Raspberry Pi en AI. Kleine single-board computers, zoals de Raspberry Pi, zijn steeds vaker geschikt voor AI-toepassingen. De volgende belangrijke innovatie is het inbouwen van intelligentie in applicaties gerelateerd aan het Internet of Things (IoT).
Voor docenten kan het een grote stap zijn om met een (nog) onbekend onderwerp aan de slag te gaan. De opbouw van het boek maakt de drempel lager. Beginners krijgen stap-voor-stap uitleg en de betere student kan al snel zelf gaan experimenteren met de mogelijkheden. Daarnaast is het de moeite waar de student voor te bereiden op belangrijke innovaties van nu en in de toekomst.
Meer weten over deze titel? Neem contact op met één van onze adviseurs Bert of Esma. Zij en de auteur helpen je graag verder met de wens AI te integreren in het mbo-onderwijs.
Onno Kerpel zegt
Ik ben me aan het oriënteren op AI om in deze richting misschien een baan te vinden op MBO niveau. Daarom is het boek ook zeer interessant.