Het lage btw-tarief gaat volgens het regeerakkoord van 6% naar 9%. Zo’n opmerking in het regeerakkoord doet nogal wat stof opwaaien. Zo is er een petitie gestart om de verhoging niet te laten gelden voor groente en fruit. Maar er ook zijn ook weer nuchtere stukken te lezen – het valt best mee. Maar wat betekent deze verhoging voor leermiddelen? En voor de invulling van jouw lessen? In dit artikel een aantal voorbeeldopdrachten die je je studenten kunt laten uitvoeren.
Btw-verhoging voor leermiddelen
Leermiddelen, maar alleen boeken, vallen onder het lage btw-tarief. Vorig jaar presenteerde de EU-commissie al een voorstel met nieuwe btw-regels voor digitale media om ook deze te verlagen naar het lage tarief. Het is nog aan de regering te bepalen wat hiermee te doen. Nu er een verhoging aan zit te komen is het bijna niet onvermijdelijk dat ook leermiddelen iets duurder gaan worden.
Btw-verhoging opnemen in je lessen
De btw-verhoging heeft niet alleen gevolgen voor leermiddelen en vele andere producten. Maar ook voor de branche waar je student later in gaat werken. Even wat inspiratie om je studenten over de btw-verhoging na te laten denken. Want het zal vast niet de laatste btw-verhoging zijn waar ze mee te maken krijgen.
Inspiratie voor opdrachten
· Horeca: Laat studenten een nieuwe menu- en drankenkaart samenstellen waarbij de prijzen nog steeds ‘logisch’ zijn. Wat is het effect van de verhoogde btw op een gemiddelde dagbesteding? Heeft de ondernemer dezelfde omzet?
· Dierenwinkel: Laat de student uitzoeken wat daar het effect is op zaagsel voor in de stal. En laat ze dan ook onderzoeken waarom de btw op stro voor de stal op het lage btw-tarief staat, en zaagsel voor in de stal op het hoge btw-tarief.
· Fietsenmaker: de reparatie van een elektrische fiets valt onder het lage tarief. Waar vallen de materialen onder? Wat worden nu de prijzen voor de reparatie?
· En dan bijvoorbeeld de kapper, waar het knippen onder het lage btw-tarief valt, de shampoo onder het hoge btw-tarief, een elastiekje onder het lage btw-tarief. Wat betekent dit voor de nieuwe prijzenlijst?
Overkoepelend kan een opdracht zijn: wat zou het ideale percentage zijn als we naar een enkel btw-tarief gaan, we de consument niet extra willen laten betalen én de ondernemer geen geld hoeft bij te leggen? We houden even geen rekening met de reguliere loon- en prijsontwikkelingssystematiek waarin het regeerakkoord zegt te zullen compenseren. Want dat soort berekeningen vragen nogal wat. En soms wil je gewoon inzicht in je eigen beroep en uitgaven.
Het is in ieder geval een goede manier om studenten na te laten denken over de gevolgen van de btw-verhoging en meteen een beetje actualiteit in te brengen in de lessen, want die niet kloppende ‘btw weg ermee’ acties, die heeft iedereen natuurlijk al lang behandeld.
Heb je zelf een goed les idee? Deel hem hieronder.
Geef een reactie