Dit jaar was ik voor het eerst op de BETT! Ik was daar samen met collega Rob (lees zijn blog ook). De BETT is zo groot dat je in de vier dagen die het duurt nog lang niet alles kunt zien. Bovendien zijn er de hele dag door op meerdere plekken interessante presentaties te volgen.
Ik besloot te kijken wat er werd gezegd over de volgende onderwerpen:
- Beroepsonderwijs
- Augmented Reality en Virtual Reality
- Artificial Intelligence en Machine Learning
En ik wilde in elk geval iets horen van elk van de grote spelers: Microsoft, Google en Apple.
VR en AR in het beroepsonderwijs
Een van de eerste sessies die ik bijwoonde ging over het gebruik van VR en AR in het beroepsonderwijs. Binnen het Grimsby Institute wordt uitgebreid geëxperimenteerd met de nieuwe mogelijkheden van Mixed Reality zoals het ook vaak wordt genoemd. Ze gebruiken het o.a. binnen Health and Social Care, Sport, Mathematics, Employability (LOB), Travel and Tourism. Content ontwikkeling doen ze zelf. Het is wel een flinke investering, maar het levert ze veel op. Zo kunnen ze realistische situaties nabootsen die anders niet haalbaar zijn (b.v. met zijn allen rondlopen als toerist in Nieuw Zeeland of allerlei verschillende beroepen ervaren voor LOB) en ze kunnen op een veilige manier gevaarlijke situaties creëren (hoe reageer je als een cliënt agressief wordt).
Het ziet er allemaal supergaaf uit (we hebben een realistisch ogend hart kloppend en opengesneden in de lucht zien hangen) en ik denk dat het voor beroepsopleidingen veel toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Veel bedrijven zijn er mee bezig, op de beurs kom ik het overal tegen. Het kan heel laagdrempelig met augmented reality waarbij je alleen een app nodig hebt op je mobiele telefoon en heel geavanceerd met een hololens waarbij je je echt in een andere wereld waant.
EdTech in de praktijk
Het valt op dat Apple nergens te bekennen is. Google heeft een erg uitgebreide stand en geeft daar elke 20 minuten live demo’s door een schoolklas na te bootsen waarin de docent werkt met alleen maar toepassingen van Google. Google blijft de uitblinker in gebruiksvriendelijkheid. Het werkt simpel en intuïtief, maar alles wat je gebruikt is van Google, van spreadsheets en accounts tot chromebooks. Voor iemand zoals ik die erg op privacy is gesteld, is het wel een beetje benauwend.
Ik hoorde een spreker die als headmaster van een school in Schotland zijn school van de status zwak naar excellent heeft gekregen, waarbij hij gebruik heeft gemaakt van de toepassingen van Google. Hij maakt daarbij duidelijk dat je niet moet verwachten dat technologie de boel per se makkelijker maakt, wel anders. Hij voegt daaraan toe dat docenten technologie moeten gebruiken om beproefde didactische principes en strategieën beter uit te kunnen voeren. En hij benadrukt dat die principes en strategieën dus juist niet nieuw hoeven te zijn.
Ongekende nieuwe mogelijkheden
Microsoft is sponsor en is dus alom tegenwoordig. Ze gaven een indrukwekkende presentatie over de toekomst van het onderwijs, waar ze ingingen op de bekende technologische trends: artificial intelligence (dat ze liever augmented intelligence noemen), data verzamelen, data tonen, met data voorspellingen doen en daarop handelen. Allemaal met machine learning technieken. Daarnaast legden ze sterk de nadruk op het belang van sociale en emotionele vaardigheden in het onderwijs en op een leven lang leren waarvan nu nog te weinig sprake zou zijn bij lager opgeleiden. Uiteindelijk kwamen ze te spreken over quantum computing en dat verhaal ging ons voorstellingsvermogen echt te boven. Geruststellend was dan ook dat ze afsloten met “It all starts with people”. Zelfs met al die ongelooflijke geweldige technische mogelijkheden waar we nu gebruik van kunnen maken, blijft de mens de maat.
Rob van der Ploeg zegt
Leuk en inspirerend om te lezen.