‘Samenwerken en de variatie vind ik leuk!’
Ervaringen met een breed basisjaar economie
Inmiddels heeft een aantal scholen ervaring met een breed basisjaar binnen het domein Economie, zo ook het Albeda College in Rotterdam e.o. Hoe ziet hun curriculum eruit, wanneer en hoe maken studenten hun keuze en hoe ervaren docenten en studenten een breed basisjaar?
Onderwijsleider ‘Economie en Ondernemen’ bij het Albeda College Rotterdam e.o. Mario Neelen deelde tijdens de Maak werk van onderwijs Masterclass week zijn ervaringen. Lees hieronder de samenvatting.
70% gelijk, 30% anders
Studenten Retail, Commercie en Marketing, Communicatie en Evenementen allemaal laten beginnen met een 70% gelijk programma? En de overige 30% profiel specifiek? Studenten en docenten van het Gemeenschappelijk Economisch Jaar (GEJ) van Albeda raden deze opzet van harte aan.
‘En is Retail toch minder leuk dan verwacht, dan switch je toch gewoon naar een van de andere twee opleidingen!’
De combinatie van opleidingen Retail, Commercie en Marketing, Communicatie en Evenementen is een logische volgens Mario. De manager retail moet bijvoorbeeld verstand hebben van logistiek, want anders zijn zijn de schappen leeg. Hij moet ook verstand hebben van marketing, want anders blijven zijn schappen vol. En de marketeer moet weten hoe de producten onder de aandacht te brengen en te verkopen. Alle studenten van deze 3 opleidingen maken kennis met de verschillende onderdelen van een bedrijf in een programma dat 70% gelijk is en werken samen aan verschillende projecten. Klassen worden binnen het GEJ ingedeeld op de opleiding waarvoor de student zich heeft ingeschreven.
Thematische 1e jaar
Alle GEJ klassen beginnen met 5 thema’s in het eerste jaar, een thema duurt 6 weken. Alle vakken staan in het teken van deze thema’s en elk thema heeft een eigen project waar op de woensdagmiddag aan gewerkt wordt. Thema’s zijn: de klant, de markt, het product, promotie en publiciteit en het laatste thema is ‘de werknemer van de toekomst’. Studenten ervaren dat elke opleiding op zijn eigen manier naar een vraagstuk kijkt als waardevol.
‘Elk thema wordt gestart met een gastcollege door een lokale ondernemer, een vorm die studenten erg aanspreekt.’
Opbouw in samenwerking
Het eerste project wordt gedaan met een eigen groep uit de eigen klas, het tweede project met een groep samengesteld uit een klas met hetzelfde Crebo en vervolgens worden de projectgroepen samengesteld uit studenten uit alle opleidingen. Studenten waarderen de projectbijeenkomsten op woensdagmiddag. Belangrijke redenen daartoe zijn: het leren kennen van nieuwe mensen en de vrijheid om op eigen wijze aan een project te werken.
Aan het einde van het jaar begint elke student aan zijn BPV periode. Dat hoeft niet per definitie in het Crebo waarvoor hij zich heeft ingeschreven. Overstappen naar een ander Crebo kan zelfs na de BPOV periode nog, iets wat in de praktijk 1 tot 2 keer per klas gebeurt.
Profiel centraal in het 2e jaar
In het eerste jaar wordt de basis gelegd voor de profielvakken. Omdat er in het eerste jaar niet geëxamineerd wordt (behalve het keuzedeel ondernemend gedrag), is het noodzakelijk om in het tweede jaar aan de profielvakken te beginnen. Als het aan Mario ligt wordt er langer breed opgeleid, maar dat is in verband met de examens niet mogelijk. Mogelijk dat het nieuwe kwalificatiedossier Ondernemen handel meer mogelijkheden gaat bieden.
Ook docenten werken samen
Niet alleen studenten werken samen, ook de teams van de verschillende opleidingen én verschillende locaties werken samen. Om te bewaken dat de programma’s gelijk blijven is er wekelijks overleg tussen de docenten. Op de vraag of Mario nog tips heeft voor andere docententeams die willen starten met een breed basisjaar geeft hij aan dat altijd de beroepspraktijk centraal moet staan.
‘Ga voor de inhoud en niet voor het moeten combineren van klassen in verband met aantallen.’
Heb je een vraag aan Mario over het breed basisjaar economie en de ervaringen? Neem dan contact op via: m.neelen@albeda.nl
Overweegt jouw ROC ook een breed basis jaar? Boom beroepsonderwijs biedt de mogelijkheid om arrangementen samen te stellen uit alle economische lesmethodes die het aanbiedt. Neem contact op met Hermen Groothedde (Regio Zuid, h.groothedde@boom.nl) of Marije Smits (Regio Noord, m.smits@boom.nl). Zij denken graag met je mee. Of ga naar mbo Breed opleiden>
Geef een reactie