Interview met Marc van Gelderen – Manager Business & Administration College
Breed opleiden wordt met het nieuwe kwalificatiedossier Business Services scholen wat makkelijker gemaakt. Alle opleidingen binnen dit dossier hebben namelijk dezelfde basiskerntaak ‘Voert taken uit binnen de zakelijke dienstverlening’.
Voor ROC Midden Nederland is dit gedeelde basisdeel niet spannend of nieuw, zij zagen vier jaar geleden al het belang van een gezamenlijke basis. Sterker nog… het dossier is nog niet breed genoeg volgens Marc van Gelderen, manager van het Business & Administration College.

Vorig schooljaar zijn Marc en zijn team gestart met een breed basisjaar voor niveau 3 en 4 studenten. Met daarin niet alleen de business opleidingen, maar ook Retail en Commercie. In dit interview neemt hij ons mee in hun overwegingen om de opleiding op deze manier in te steken.
Waarom kiezen voor breed?
De student was het belangrijkste uitgangspunt voor het oprichten van een breed basisjaar. De meeste studenten weten na het VMBO nog niet (zeker) wat ze willen studeren. Door het basisjaar kunnen zij hun opleidingskeuze in zekere zin nog uitstellen.
Bij ROC Midden Nederland kiezen studenten een opleiding als zij zich inschrijven. Na het eerste jaar kunnen zij vervolgens gemakkelijk wisselen. Het is een groot voordeel dat de studenten geen lesstof gemist hebben wanneer zij beginnen aan het tweede leerjaar. Door de opleidingskeuze weten studenten vooraf al precies ‘welke snoepjes deze snoepwinkel te bieden heeft’ zegt Marc van Gelderen. Tijdens het eerste jaar ontdekken ze of het de juiste keuze was en of zij willen switchen.
Ook werkgevers vragen steeds meer om breed opgeleide studenten. Soft skills zijn belangrijk, net als kennis van de werkomgeving waar de student in terecht komt. Ook om met andere afdelingen te kunnen schakelen.
De laatste overweging was vooral praktisch van aard. De studenten zaten allemaal al op dezelfde locatie. Ook waren verschillende docententeams bezig met dezelfde vraagstukken, zoals kleine klasjes, uitval van studenten en afstroommogelijkheden op niveau 3. ‘Waarom dan niet samenwerken?’ aldus Marc.
Ervaring tot nu toe
Het brede basisjaar Business, Sales & Finance draait al een jaar en daarmee lopen ze mooi op schema met de implementatie van het nieuwe kwalificatiedossier. Wel is het nog nodig om het dossier goed naast het curriculum te leggen om te kijken of alles is gedekt of dat er nog accenten verlegd moeten worden.
Door Corona was het afgelopen jaar helaas niet mogelijk om de gewensten extra investering te doen wanneer het gaat om persoonlijke coaching van studenten. Dat was een tegenvaller voor Marc en zijn team, ‘dat maakte het begeleiden naar een goede keuze voor het uitstroomprofiel moeilijk. We zien dat dat dit schooljaar al een stuk beter gaat ’.
‘Van de studenten die zich hebben aangemeld, is ongeveer 20% geswitcht van opleiding. Dat zijn studenten die we anders kwijt waren geweest. Of ze hadden opnieuw moeten starten met een eerste leerjaar op een andere opleiding.’
Overwegingen
‘Vakinhoudelijk komen de studenten wat minder beslagen ten ijs het tweede leerjaar in, ze krijgen namelijk van alles wat mee. Maar ze snappen wel veel beter de samenhang tussen de vakken.’ Ook hebben de studenten geleerd projectmatig te werken.
De studenten komen met een bewuste opleidingskeuze terecht in het tweede leerjaar, wat ouder en wijzer ook. Vakken over ingewikkelde boekhouding of commerciële calculaties landen beter. Dat zijn de grootste verschillen ten opzichte van voorgaande jaren.
Advies aan anderen?
Het belangrijkste advies van Marc is om het curriculum als team samen op te zetten. ‘We hebben bewust mensen vrijgemaakt om een dag in de week te kunnen schrijven, dit doe je er niet even bij. Ook zijn er dagen georganiseerd om met het hele team mee te denken. Draagvlak is belangrijk, om te hebben en om te behouden’.
Neem contact op met onze educatief adviseurs. Zij kunnen je informeren over de mogelijkheden voor breed en smal onderwijs en de bijbehorende leermiddelen. Of lees hier meer over Knowhow | Business.
Geef een reactie