ICT bij het MKB in de praktijk (deel 3)
Corona heeft gevolgen voor de ICT-infrastuctuur bij bedrijven. Veel bedrijven hebben geen standaardvoorzieningen om thuis te werken. Door Corona blijkt de noodzaak om thuis te werken plotseling erg groot, maar wat zijn de gevolgen?
Remote desktops
Werkt je bedrijf al met een remote desktop-oplossing (van bijvoorbeeld Microsoft of Citrix), en draait deze gehost bij een provider? Dan is thuiswerken een kleinigheidje: de desktop is immers al remote en kan vanaf elke locatie op dezelfde manier bediend worden. Als het netjes is ingeregeld, heb je thuis een identieke werkomgeving met alle applicaties en bestanden ter beschikking, het is zelfs mogelijk bestanden op je thuisprinter af te drukken zonder dat er enig configuratiewerk aan te pas komt. De enige uitleg die nodig is, is hoe je de Remote Desktop App of Citrix Workspace App (de namen veranderen met de jaren) installeert in instelt.
Heeft je bedrijf geen gehoste oplossing maar een interne remote desktop-oplossing, dan is het een kwestie van toegang regelen via een gateway of configureren van de firewall. Maar zelfs zonder centrale remote-toegang oplossing is het mogelijk te werken op de pc’s op kantoor (mits ze ingeschakeld zijn), door remote desktop op die plekken in te schakelen.
Laptops
Heeft je bedrijf veel laptops, dan is het veelal mogelijk hiermee op afstand te werken. Middels een VPN-client maakt de medewerker verbinding met het netwerk en heeft dan de beschikking over de netwerkdiensten (denk aan de file server, intranet-applicaties, client-server applicaties en dergelijke). Dit werkt het beste als de laptop daadwerkelijk deel uitmaakt van het domein, zodat de beveiliging het beste gecontroleerd kan worden.
Heb je weinig laptops, dan zijn medewerkers min of meer genoodzaakt te werken met hun privé systemen. Vroeger waren die slecht beveiligd, maar anno 2020 valt dat meestal wel mee. Het grootste risico op privé systemen is dat mogelijkwijze de hele familie erop werkt: het grootste beveiligsgevaar is immers de gebruiker, niet het systeem zelf. Met remote desktop-oplossingen is het werken met privé computers geen probleem en blijft de beveiliging voor je bedrijfsnetwerk op orde.
Telefonie
Telefonie is soms wat lastiger thuis. Er zijn veel opties om bereikbaar te zijn. Heb je een zakelijke smartphone, dan neem je die gewoon mee. Eventueel schakel je in het interne vaste nummer door naar de smartphone. Heb je geen smartphone, dan zou je het intern zakelijke nummer kunnen doorschakelen naar je thuis-telefoon. Maar heb je een dag vrij, dan rinkelt misschien de hele dag je privé telefoon omdat collega’s niet weten dat je er niet bent. VoIP-telefonie biedt soms de mogelijkheid de VoIP-telefoon thuis aan te sluiten. Maar veel bedrijven kiezen voor onlinecommunicatie via WhatsApp, Zoom, Microsoft Teams of één van de vele andere oplossingen. Maar het gehele bedrijf consistent op één manier laten communiceren, blijkt in de praktijk voor het MKB lastig.
Thuiswerkplekken
De vraag is, moet je de medewerkers die (al dan niet periodiek) thuiswerken een vergoeding geven voor het privégebruik van de systemen, de privé internetverbinding, een bureau, telefoon, printerinkt en -papier en niet te vergeten de koffie? We moeten hier onze weg nog in gaan vinden, want ook ná Corona zal thuiswerken veel meer de norm worden dan dat het ooit het geval is geweest.
Ben je docent, heb je vragen over ICT bij het MKB? Mail mij gerust: marcel@eversa.nl
Marcel Beelen is een van de auteurs binnen het BrinkmanICT.info fonds.
Geef een reactie