René van Gils, Ivonne Harmsen en Boom beroepsonderwijs zijn de initiatiefnemers en vormgevers van het nieuwe, door veel mensen in en rond het beroepsonderwijs als zeer belangrijk geachte, keuzedeel Persoonlijk profileren. De kern van dit keuzedeel draait om de vraag: Hoe zorg ik dat ik de beste versie van mij zelf wordt en hoe kan ik dit uitdragen?
Waarom is het keuzedeel Persoonlijk profileren een must voor elk roc? Wat maakt dit keuzedeel zo bijzonder en belangrijk? Waarom moet het eigenlijk standaard in elk kwalificatiedossier worden opgenomen? Waarom overstijgt dit keuzedeel Ondernemend gedrag en LOB? Vragen waarop René van Gils en Ivonne Harmsen antwoord geven in dit interview. René van Gils was tot 1 maart jl. voorzitter van het College van Bestuur bij het Graafschap College en Ivonne Harmsen is strategisch adviseur bij onder andere het Graafschap College en directeur van EduChange BV.
Kun je zonder vakkennis, maar met fantastische persoonlijke vaardigheden, die je perfect hebt ontwikkeld, in elk beroep slagen?
René: ‘Ik heb honderden sollicitatiegesprekken met kandidaten gevoerd. Ik kies altijd iemand meteen op persoonlijke vaardigheden en kwaliteiten. Maar eerlijk is eerlijk er moet wel een goede kiem van vakkennis liggen en affiniteit met de functie die de kandidaat uit gaat voeren.’ Ivonne: ‘Je kiest de persoonlijke vaardigheden die bij de context passen van het beroep. Ik vind dat daar Persoonlijk profileren ook over gaat. Dat je weet wie je bent, dat je bewust een beroep kiest wat bij je past en dat je dat uitdraagt in de maatschappij. Het onderscheid tussen wie jij bent en welk beroep je uitoefent is een kunstmatig onderscheid wat we heel groot hebben gemaakt. Je leert een vak en je bent iemand. Dit is raar. Je bent namelijk iemand en daarom kies je voor een vak.’
René vult aan: ‘Het ontbrekende stukje vakkennis erbij leren is dan minder risicovol als dat ontbreekt dan een gebrek aan persoonlijkheid. Dat is bijna niet bij te schaven’. Ivonne: ‘Het gevaar ligt steeds op de loer dat het beroepsonderwijs zich alleen maar richt op vakkennis en vaardigheden in de arbeidsmarkt die op dat moment van belang zijn. Je creëert daarmee een groot probleem voor de langere termijn als je jongens en meiden opleidt die allemaal hetzelfde kunnen. Je creëert zelfs op langere termijn een maatschappelijk probleem. Heel veel jongens en meisjes hebben opleidingen, en een toekomstig werkveld gekozen, dat helemaal niet bij ze past of er helemaal niet meer is.’
Vanuit welke gedachte is het keuzedeel Persoonlijk profileren ontstaan?
‘We waren een paar jaar geleden in de Achterhoek aan het uitzoeken of het waar is dat er hier zoveel mensen met nieuwe ideeën en patenten zijn, zonder dat het in de openbaarheid komt,’ reageert Ivonne. René vervolgt: ‘Het bleek dat Eindhoven op de eerste plek stond en de tweede plek voor de combinatie Achterhoek/Twente was. Deze informatie hebben we gebruikt om aandacht te krijgen in het land voor het innovatieve karakter van maakbedrijven in dit gebied. We wilden heel graag in het kader van de krimpproblematiek zichtbaar maken wat er in de Achterhoek allemaal gebeurde en kon.’
Ivonne: ‘We wilden af van het imago dat hier alleen maar mensen wonen die achterlopen en veel met koeien doen en verder niks weten. Hoe kan dit? Een regio die in potentie zo ontzettend goed is, maar zoveel moeite moet doen om de dingen die hier ontstaan voor het voetlicht te brengen. We zagen het als taak om hier als school een bijdrage aan te leveren. De eerste werktitel voor dit keuzedeel was dan ook Durf! Jongeren leren vanuit zichzelf zoeken naar wie ze als persoon zijn, wat ze in hun mars hebben en hoe zij hun persoonlijk talent kunnen benutten.’
René: ‘Er werd vaak gezegd dat de reden waarom de Achterhoek nauwelijks op de kaart staat te maken had met de bescheidenheid van de Achterhoekers zelf. Mensen in het Westen hebben sneller hun verhaal klaar en een vlotte babbel. Westers dialect zou dichter tegen het ABN aanliggen dan dialecten in Oost-Nederland. Toen ontstond het idee om de jonge Achterhoeker te helpen om zichzelf, met opgeheven kin, met zijn dialect, een goed verhaal te laten vertellen. Een Achterhoeker die trots is op zichzelf en dicht bij zichzelf staat.’
Lees verder voor Deel 2: Betere vakmensen door keuzedeel Persoonlijk profileren
Geef een reactie