Het is 2016; elke school kent het begrip ´mediatheek´ en elke school heeft een aantal computerlokalen. De computers zijn in het bezit van de nieuwste software en (meestal) het snelste internet. Elk lokaal heeft meerdere elektriciteit palen goed voor ongeveer 10 laptops per paal. En elke student heeft zijn eigen laptop. Maar waarom dan toch? Voor het digitale onderwijs natuurlijk! Dit houdt bij ons op school in dat je een ‘digitaal lesboek’ hebt, en daarnaast krijg je les van een docent die gemaakt is van vlees en bloed.
Praktijklessen
Vooral in de praktijklessen maken we gebruik van digitaal lesmateriaal. Bij ieder project krijgen we pdf-bestanden met daarin verhalen waarin de opdrachten verstopt zitten. Op de bijbehorende site staan verschillende bronnen die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld een blanco brief of memo met de huisstijl van het bedrijf waarover het project gaat.
Per periode krijgen we één project die we moeten afmaken. Zo heb ik dit jaar ‘gewerkt’ als stagiaire op het officemanagement van een adviesbureau, een bekende kledingketen, een theeleverancier en een softwarebedrijf. Het handige aan deze projecten is dat je precies dezelfde taken krijgt als op stage zodat je kennis up-to-date blijft. De opdrachten verschillen per project. De ene keer krijg je veel verschillende taken, terwijl de laatste puur over het organiseren van een bijeenkomst ging. Maar gelukkig verzinnen de makers wel genoeg (ingewikkelde) opdrachten zodat we er echt een volle periode mee bezig zijn.
Volle periode
En een volle periode is het zeker. In periode 4 hadden we elke donderdag een blokuur van 4 uur waarin we lekker aan de slag konden met het project. Maar niet iedereen deed dit. Veel klasgenoten waren aan het socializen met anderen (wat ook erg belangrijk is). En eerlijk is eerlijk, ik ben daar één van. Het gevolg is een stapel huiswerk. Niet als ‘straf’ omdat we niet met ons schoolwerk bezig waren in de klas. Maar gewoon, omdat het project toch af moet zijn aan het einde van het jaar.
Zodoende heb ik de afgelopen weken veel van mijn vrije uren achter mijn laptop gezeten om het maar op tijd af te krijgen. Op de laptop werken voor zo’n project is alleen veel lastiger dan op een lekker brede monitor waar je twee documenten naast elkaar kan openen en het dan ook daadwerkelijk kan lezen.
Boeken
De praktijklessen waar ik het nu over heb, zijn over het algemeen helemaal digitaal. Maar naast het internet hebben we ook een lesboek met de dikte van de Bijbel, geloof het of niet, maar dit is echt zo. In onze secretaressebijbel staat bijvoorbeeld hoe je een bijeenkomst moet organiseren, wat notulen zijn en hoe je die moet maken, het (internationale) telefoonalfabet staat erin en noem het allemaal maar op. Op onze lieftallige docent na, kun je dus ook dat dikke boek erbij halen als je iets niet begrijpt.
Begin van digitaal leren
Persoonlijk vind ik het leuk om veel digitaal te werken. Het werkt naar mijn gevoel een stuk sneller dan met pen en papier. Ten eerste typ je veel sneller dan je schrijft, fouten corrigeren is ook een stuk makkelijker. En ten tweede kan je gemakkelijk informatie opzoeken op het internet wat je vervolgens heel simpel kunt kopiëren en plakken. En dan nog de ruimte op je bureau: niets is vervelender dan een volgestouwde werkplek, hier raak je alleen maar van afgeleid. Wat mij betreft is dit alleen nog maar het begin van het digitale onderwijs!
Geef een reactie