De huidige generatie groeit op in een digitale wereld. Het is vanzelfsprekend geworden om digitale media dagelijks te gebruiken. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met de digitale geletterdheid van leerlingen? En waarom is het zo belangrijk hier aandacht aan te besteden?
Alles wat nodig is om goed te functioneren in de digitale samenleving, noemen we digitale geletterdheid. Al in een onderzoek uit 2013 werd geadviseerd leerlingen beter voor te bereiden op de veranderende arbeidsmarkt. Deze arbeidsmarkt wordt namelijk steeds meer gedigitaliseerd. Maar minstens zo belangrijk is dat leerlingen leren zichzelf online te ontwikkelen, uit te drukken en te reflecteren op de maatschappij. Reflecteren op de maatschappij houdt bijvoorbeeld in dat ze kritische vragen kunnen stellen over wat ze online lezen. We kunnen er niet vanuit gaan dat leerlingen dit vanzelf leren. Hiervoor is een rol weggelegd voor het onderwijs.
Kloof tussen leerlingen
Kennisnet deed een onderzoek naar digitale geletterdheid onder 746 leerlingen van verschillende niveaus. Deze leerlingen zaten in groep 7, groep 8 of in het voortgezet onderwijs. De leerlingen moesten onder andere een social media-account aanmaken, informatie online opzoeken en bedenken hoe je persoonlijke gegevens veilig kunt opslaan.
Wat bleek uit het onderzoek: leerlingen die al les kregen in digitale geletterdheid scoorden beter dan leerlingen die hier geen les in kregen. Ook thuis praten over de mogelijkheden en risico’s van online media werkt goed. Leerlingen die thuis over deze onderwerpen praten scoorden beter dan leerlingen die hier thuis niet over praten.
Dit bleek ook al uit een eerder onderzoek van Monitor Jeugd en Media. Er ontstaat een kloof tussen leerlingen. Monitor Jeugd en Media spreekt over kansenongelijkheid: niet iedere leerling krijgt thuis de kans om over digitale geletterdheid te leren. Door op school voldoende aandacht te besteden aan dit onderwerp, neemt kansenongelijkheid af. Des te meer reden om digitale geletterdheid op te nemen in het lesprogramma.
Invloed op onderwijsniveau
Uit het onderzoek van Kennisnet bleek ook dat hoe hoger het onderwijsniveau, hoe meer digitaal geletterd de leerlingen zijn. Havo/vwo’ers scoorden het hoogst. Het laagst scoorden leerlingen uit het basisonderwijs met een vmbo-advies. Ook daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan digitale geletterdheid in het vmbo.
Digitale geletterdheid in het curriculum
Digitale geletterdheid wordt zo goed als zeker een vast onderdeel van het curriculum. De komende jaren zal Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) kerndoelen voor digitale geletterdheid ontwikkelen, in samenwerking met leraren, vakdidactici, scholen en onderwijsorganisaties. Naar verwachting zijn die kerndoelen in 2024 helemaal klaar. Eind 2022 zullen de conceptkerndoelen, waarmee scholen al aan de slag kunnen, gereed zijn.
Roadmap 365 is er om de officevaardigheden van jouw leerlingen te vergroten. In het vmbo kun je gebruikmaken van Microsoft 365 Introductie. Hiermee zet je leerling de eerste stappen in Officevaardigheden op basisniveau en gaat aan de slag met de apps Teams, PowerPoint, Onedrive, Word, Excel en Outlook.
Geef een reactie